Most aztán fújhatjuk: AKAI EWI 4000s
2006. 12. 07.Az AKAI cég elektronikus fúvós fejlesztése nem előzmények nélkül való. Bár az EWI 4000s annyi újdonságot tartalmaz, hogy akár egy teljesen új hangszernek is tekinthetnénk, valójában negyedik generációja az EWI (Electric Wind Instrument) családnak.
Egy korábbi modellt néhány évvel ezelőtt kipróbáltam, így én sem teljesen kezdőként tesztelhettem a hangszert, ráadásul információim, sőt előzetes próbálgatási lehetőségeim is adódtak néhány hónappal ezelőtt, ugyanis az AKAI megbízásából a hangszer hardverét és virtuál analóg szintetizátorát a magyar Szalay András, a felhasználói felületet és a MIDI implementációt kollegája, Jánosy Zoltán tervezte.
Az előbbi mondatból kiderült a korábbi modellekhez képest legjelentősebb különbség is. Az EWI 4000s tartalmaz egy beépített szintetizátort, míg korábban egy külső modul kellett a hangkeltéshez. Mivel a MIDI átalakítás is a külső modulon történt, így akkor is szükség volt erre, ha más hangmodullal akartuk a kontrollert használni. A 4000s esetében minden a hangszerbe lett integrálva, és ez több szempontból is jó hír a leendő felhasználók számára. Egyrészt a hangszer így tényleg hordozható, adott esetben nem kell külön dobozokat cipelni. Mivel elemekről is működtethető, rádiós zsinórnélküli egységgel teljesen szabadon mozoghat az előadó a színpadon. A hangszer árát is sokkal elérhetőbbé tette az, hogy nem kell külön modul, a régebbi EWI hangszerekhez képest így szinte fél áron lehet hozzájutni.
Az EWI hangszerek a fafúvósok számára lettek fejlesztve, de azt naivitás lenne feltételezni, hogy egy szaxofonos felkap egy ilyen hangszert, és akkor rögtön el tudja technikailag azt játszani, amit az eredeti hangszerén. Bizonyos szempontból akkora, vagy nagyobb különbséggel kell megbirkóznia, mint egy másik fafúvós hangszer megtanulása esetében. Ez a hangkeltés módjára nem vonatkozik, de bizonyos kéztechnikákra, artikulációkra igen.
Az EWI 4000s esetében nagyjából a szaxofon billentyűkiosztás működik alaphelyzetben, némi különbségekkel. A szaxofonon egy oktávváltó billentyű van és ezzel, valamint az úgynevezett nyak hangokkal körülbelül két és fél oktáv a hangszer hivatalos hangterjedelme, a speciális fogásokat alkalmazó flagolet hangokat is számítva valamivel több. Az EWI 4000s hét oktávváltó érintkezővel nyolc oktáv megszólaltatására képes, de nincsenek nyak hangok, és a segédbillentyűkből is kevesebb található. A hangokat nem mozgó billentyűkkel, hanem érintésérzékeny érzékelőkkel váltjuk. Ez érzetre leginkább a furulya játékra emlékeztet. A hang indítása és a későbbi hangerő (illetve hangszín) változtatás a gumival borított fúvóka megfújásával valósítható meg. Itt még egy kontrol lehetőségünk van. Ráharapva a fúvókára, ajaknyomással vibratót generálhatunk, amelynek tempóját és erősségét mi adjuk meg. Ezzel egyrészt kisebb hangmagasság (pitch) vibratót valósítunk meg, illetve a hangerőt, vagy MIDI vezérlés esetében mást is szabályozhatunk. A jobb kéz hüvelykujjának támaszt szolgáló rész két oldalán is érzékelők találhatók. Ezekre csúsztatva a hüvelykujjat, hajlítást (pitch bend) generálhatunk. A balkéz hüvelykujja a már említett oktáv-görgők mellett, azokon kicsit átnyúlva a csúszás (glide) funkciót aktiválhatja.
A hangszer kezeléséhez két számjegyes LED kijelzőt találunk a hátoldalon. Egy levehető borítású részen hét kisméretű potméterrel állíthatjuk be a kontrollerek érzékenységét a saját játékstílusunkhoz. A hátsó rész alján találjuk a csatlakozókat. A hangkimenet normál Jack formátumú, de egy fülhallgató kimenet is van itt mini Jack méretben. MIDI ki- és bemenet, valamint külső tápegység csatlakozója teszi teljessé a sort. A hangszer legalján egy csavarral nyitható az elem rekesz, normál ceruzaelemből négy szükséges a működéshez.
A hangszerre természetesen nem férnének el egy szintetizátor kezelő szervei - bár a hangszerről összesen száz belső hangszín szólaltatható meg -, azonban ezek a hangszínek szerkeszthetők számítógépes szoftver segítségével. Az UniQuest cég készítette azt a szoftvert, amellyel az EWI 4000s teljes értékű szintetizátorként kezelhető, és ezt a hangszerhez adott CD-n meg is találjuk. Két oszcillátoros, a hangszer kontrol lehetőségeihez jól illeszkedő, virtuál analóg szintetizátor programozható innen, valamint hangszín könyvtározási feladatok is megvalósíthatók. Mint már említettem, a szintetizátor részért Szalay Andrást illeti a dicséret, és próbálgatva a lehetőségeket a szerkesztőn keresztül ez részemről nem is marad el. A hangszerbe töltött alaphangszínek megítélése már nem ennyire pozitív nálam. A nyolcvan gyári hangszín közül (mert az utolsó húsz csak biztonsági ismétlés), szerintem túl sok a hasonló, és van közöttük kicsit lapos, nem túl karakteres is jó néhány. Nem véletlenül az amerikai Patchman cég már árul egy új hangkészletet a hangszerhez, amelynek demója is meghallgatható a neten, és tényleg jobbnak tűntek az ott hallottak. Persze ha valaki veszi a fáradtságot és belenyúlkál a gyári hangszínekbe, akkor hasonlót maga is tud produkálni. A hangszínek része az effekt szekció is, a zengető, kórus és delay lehetőségek tényleg jók, és valóban teljes értékűvé teszik a szintetizátort minden külön külső eszköz nélkül is.
A hangszínek váltogatása előadás közben fontos funkció, és ezt a 4000s esetében több módon is megtehetjük. A jobb hüvelykujj feletti részt rögzítő csavar egyben programváltás érzékelőként is szolgál. Ezt megérintve a hangszer oldalán található, egyébként Hold és Octave funkció gombokkal fel és lefelé léptethetünk a hangszínek között. A billentyűzeten egy hangot kiválasztva majd belefújva a hangszerbe is válthatunk programot, ezzel a módszerrel 12 (illetve a 2.0 szoftver esetében az oktávbillentyűket is használva 96) program nagyon gyorsan elérhető. Szintén fontos előadási lehetőségeket rejtenek az imént említett, valójában egyetlen mozgó alkatrészként megtalálható, bekapcsolásukat világítva jelző Hold és Octave gombok. A Hold funkcióval kétszólamúságot valósíthatunk úgy meg, hogy egy játszott hangot kitartunk, és fölé játszhatunk. Ez úgy is megvalósítható, hogy az egy levegővel megszólaltatott frázis végéig tartja ki az első hangot. Az Octave gomb funkciója kitalálható, egy alsó oktáv szólal meg a lenyomása után, bár az új szoftver esetében más hangköz is programozható rá. Furcsa módon kimaradt a korábbi EWI hangszerek esetében megtalálható, a MIDI kimeneten megjelenő, hangonként programozható akkordok lehetősége. Persze ez számítógépes rendszerek, illetve programozható sampler hangszerek esetében nem akkora különbség, hiszen más módon is megvalósítható a végeredmény.
Az EWI 4000s MIDI-n keresztül képes kommunikálni a külvilággal és a már említett szerkesztő program mellett a hangszer operációs rendszerének a frissítése is így történhet. A legújabb, 2.0-ás OS installálása nagyon egyszerű volt. Elég sok lényeges újdonság került a hangszerbe, az egyik legérdekesebb az, hogy most már trombitásoknak szánt (EVI hangszernek megfelelő) billentyűzet kiosztással is kezelhető az EWI 4000s. A MIDI másik jelentősége a külső hangmodulok megszólaltatása, illetve a szekvencer programokba MIDI eseményként való rögzítés lehetősége. Ezzel nagyon komoly lehetőség nyílik a fúvós hangszeren játszó zenész előtt, de meg kell jegyezni, hogy a hangszerben rejlő kontrol lehetőségek teljes kihasználásához, az adott, szoftver vagy hardver hangszerben is ezekhez kell programozni a hangszíneket.
Az AKAI-n kívül csak egy konkurens cég készített komoly fúvós kontrol eszközt, de az csak MIDI vezérlő. Komolyabb fejlesztés ilyen jellegű hangszerek esetében elég rég nem történt, így az EWI 4000s sok szempontból versenytárs nélküli ezen a területen. A tesztelés alatt nyilván nem jutottam el olyan szintre a hangszeren, hogy EWI játékosnak tekinthetném magam, de megnéztem és meghallgattam több, az Interneten fellelhető videót is. A korábbi modellek ismertsége Michael Brecker nevéhez köthető, és egy rövid videó már meg is jelent vele és az új hangszerrel, de több, számomra kevésbé ismert nevű, avatott játékost is megismertem így, nekem Jeff Kashiwa és Steve Tavaglione játéka és hozzáállása nagyon tetszett.
Az elektronikus fúvós hangszer fejlődése az akusztikus hangszerekhez képest nagyon rövid múltra tekinthet vissza, így sok szempontból még csiszolódhat, tökéletesedhet a technológia. Az EWI 4000s ezzel együtt egy komoly szintű, kifejezően játszható szóló hangszer, amibe érdemes az energiát belefektetni, gyakorolni rajta és a lehetőségeit kihasználni. A hangszer magyarországi forgalmazója a Páko Kft, az ára bruttó 213.000 forint, amely tényleg nagyon kedvezőnek mondható, hiszen akusztikus hangszerből ennyiért csak kezdőknek valót, vagy annál valamivel jobbat lehet kapni.
+ Teljes értékű szintetizátorral egybeépített fúvós MIDI kontroller
+ A kontrol lehetőségeket jól kihasználó, vastag analóg hangzásokra képes szintézis
+ Nincs szükség külső átalakítóra, zsinór nélküli rendszerrel is használható
+ Jól kitalált előadási lehetőségek (programváltás, Hold, Octave funkció)
+ Frissíthető operációs rendszer
- Gyári preset hangszínek összeállítása és színvonala lehetne jobb
- Sokat kell gyakorolni rajta
Lippényi Gábor
Zenészmagazin 2006. december
Még nem érkezett hozzászólás!
Legyen Ön az első!