Forradalmian új a KV2 Audio ES hangrendszere
2004. 03. 08.Egy új amerikai gyártó és annak új hangfalai jelentek meg a magyar hangosítás láthatárán. Az új cég a KV2 Audio, az új hangfal pedig az ES, a kis-helyszínes aktív hangrendszer.
Az új cég tulajdonosai George Krampera és Marcelo Vercelli, kiknek munkáit megismerhettük az RCF Art szériájából, valamint a Fusion 3000/1800 és a Mackie SR1530, SA 1521 SA 1232 illetve az SRS 1500 rendszerekből. Nem egyebet tűztek ki célul, mint azt, hogy sok szempontból drámaian jobb hangrendszert hozzanak létre, mint konkurenseik ebben a kategóriában.
Ehhez minden esélyük megvan, ugyanis 30 évnyi akusztikai, tervezői tapasztalattal, gyakorlattal rendelkeznek. Most pedig nézzük meg, milyen alkotóelemei vannak ennek a hangrendszernek.
A cucc négy különféle hangfalból és az ezekhez szükséges EPAK 2500 erősítő 'vezérlő' egységből áll. A hangfalak típusa ES 1.0, ES 1.5, ES 1.8 és ES 2.5. Ezek közül az ES 1.0 egy 3-utas közép/magas modul, a többiek viszont különféle méretű szub ládák. A rendszer lelke az erősítő modul, melyből egy sztereó rendszerhez kettőre van szükségünk, illetve az ES 1.0 hangfal, melyhez a többi ES hangfal közül szabadon válogathatunk a feladathoz leginkább megfelelő szubokat. A hangfalak nem tartalmaznak passzív hangváltót, ezért működtetésükhöz okvetlenül szükség van a központi erősítő modulra. Az erősítő modul felépítésében, fizikai kialakításában az eddigiektől eltérő, teljesen más koncepciót mutat. A berendezés gyakorlatilag egy kis bőrönd, melyet szétnyitva a leemelt fedél belső oldalára szerelt fém zsebbe be tudjuk tenni a hangfal- és hálózati kábeleket. A csomag súlya 32 kg, ez nehéznek tűnik ugyan, de gyakorlatilag a teljes rendszer meghajtására képes. Az erősítő 'bőrönd' két sarkán találunk a szállításhoz szükséges kapaszkodókat. Ezeket a sarokfüleket is szabadalmaztatta a KV2 Audio. A fedél leemelése után hozzáférhetővé válnak a modul kezelőszervei. A szub set-up kapcsolóval hatféle rendszerkonfigurációt választhatunk az ES szubokhoz, két hangerőszabályzó (szubok és master) áll rendelkezésünkre, melyek szabályzási tartománya +/- 6 dB. A master szabályzó mellett egy kapcsolóval állíthatjuk be az oldalanként használt ES 1.0-k számát (egy vagy kettő). A set-up kapcsoló melletti kapcsolóval a szubok jellegét határozhatjuk meg (extension és attack). Az erősítő belső oldalát egy óriási hűtőborda alkotja, de ha nem volna elég, még ventilátorok is bekapcsolnak. A doboz belső alján vannak a ki- és bemeneti csatlakozók, a hálózati kapcsoló vízhatlan gumiborítással és az emberes hálózati csatlakozó. Ez a központi erősítő egység rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal, melyek lehetővé teszik számunkra, hogy az ES rendszert egyenesen a keverőhöz csatlakoztassuk. Az EPAK 2500 típusszámából kiolvashatjuk az erősítők összteljesítményét, mely esetünkben 2500 W. A magas hangszórókra 100 W, a közepekre 200 W teljesítményű AB-osztályú végfok dolgozik. A közép/mélyeket 600 W, a szubokat 1600 W teljesítményű, de már kapcsoló üzemmódú, nagyhatásfokú erősítők hajtják. Az erősítőmodulban kaptak helyet az aktív hangváltó, a frekvencia átvitel optimalizálásáért felelős EQ, valamint a hangszórók akusztikai síkjait korrigáló delay áramkörök. Természetesen a modul rendelkezik túlvezérlés védelemmel és a bekapcsolásakor lágy indítással.
Az ES hangfalak hangszóróit az 18 Sound gyártja. Az ES 1.0-ban szabadalmaztatott 1" nyílású, de 1,75" méretű komplex geometriájú phase plug-gal rendelkező titánium magassugárzó dolgozik. Ennek a technológiának köszönhetően torzítását alacsonyra szorították. A közép egy 6"-os hangszóró integrált tölcsérrel, neodymium mágnessel. A középsugárzóra az 500 Hz és 2,5 kHz közötti frekvenciasávot bízták. Érzékenysége 107 dB. Ez a 90x40o sugárzási szöget biztosító közép/magas regiszter 90o-ban elforgatható, lehetővé téve számunkra, hogy hangfalunkat máshogy tegyük fel. Az alsó 130 Hz és 500 Hz közötti frekvenciasávban egy 12"-os hangszóró dolgozik nyomókamrában. Mivel a 12?-os a magas és közép mögött helyezkedik el, ezért a ládát kis méretűre lehetett megépíteni. A dobozok anyaga balti nyírfa, nem kapott állvány adaptert, de nem is erre készült, viszont függeszthető. A hangfal élein mindenhol sarokfüleket találunk. Egy darab ES 1.0 hangfal 131 dB (RMS) hangnyomásra képes.
Az ES 1.5 a legkisebb szub, vagy basszus modul, 15?-os hangszóróval szintén neodymium mágnessel. A gyártó szerint 39 Hz és 200 Hz között használható. Érzékenysége 99 dB (1 W, 1 m) és az elérhető hangnyomás 126 dB (RMS), vagyis ha ki akarjuk használni az ES 1.0 hangerejét, akkor legalább két 1.5-re van szükségünk. Felépítését tekintve aszimmetrikus, iker-nyomókamrás hangfal, vagyis nem látjuk a hangszórót, így felhangjai (torzítások) kevésbé vállnak hallhatóvá. Az ES 1.8 már 18"-os hangszórót kapott. Ennél a mélyhangszóró az előlapra került, a reflexcső igen nagy méretű, így szintén alacsony torzításra számíthatunk. A gyártó szerint a hangfal 35 Hz és 150 Hz között használható és a vele elérhető hangerő 129 dB, ami egy 18"-os hangszórótól komoly hangerő. Ezt már csak az ES 2.5 tudja felülmúlni a maga 134 dB-es hangnyomásával. Az ES 2.5-ben két 15"-os gyúrja a levegőt. Ez is iker-nyomókamrás modell, vagyis hatodrendű sáváteresztő doboz. A 15"-os hangszórók 'V' alakban lettek elhelyezve és az első kamra nyílását fedő fémrácson keresztül megtekinthetjük a vadállatokat. A hangfalakat meghallgattam és lemértem különböző konfigurációkban, valamint ellenőriztem a szubokkal elérhető hangnyomást (RMS). Az ES 1,5 120 dB-t produkált 43 Hz (-6 dB) alsó határfrekvencia mellett, az ES 1.8 129 dB-t 35 Hz (-6 dB)-nél, és az ES 2.5 132 dB hangerőre volt képes, de ennek ára, hogy 40 Hz-re került az alsó határfrekvencia. A 'top' láda frekvenciamenete 630 Hz és 4 kHz között vonalzó egyenes, 4 kHz felett 4 dB-el hangosabb, viszont egyenes. Van egy pici lyuk 1,8 kHz-en és az ES 1.0 alsó határfrekvenciája 118 Hz (-6 dB) körül, a felső viszont 25 kHz-en mérhető, ami azt mutatja, hogy ez a magas egészen jól működik. Az átvitelben mutatkozó magas emelés zenekari hangosításban, de diszkóban is jól jöhet, viszont erőszakossá is válhat. A készre kevert műsoranyaggal azonnal feltűnik, hogy kissé sok a teteje. Hangja tiszta, száraz, színezetlen jellegű, hallani, hogy nem torzít. Dinamikus és robbanékony megszólalás a teljes sávban. Nagy hangrendszerekre jellemző hang kis méretben. Nekem a 18"-os szub tetszett leginkább teltebb puhább hangja miatt. Az ES 2.5 jóval hangosabb ugyan, de ütősebb. Feljebb, 100 Hz körül nem igazán tiszta, talán azért, mert a hangszórók kicsit kilátnak a résből. Aki az ütősebb mélyeket szereti az is megtalálhatja benne kedvencét. Az ES 1.5 már kevésbé telt, de szintén gyors, dinamikus és robbanékony.
A KV2 Audio pakolásához már két ember szükséges és egy kisbusz. Alkalmas mobil diszkósoknak, zenekaroknak, kluboknak, rendezvények hangosítására, ahol kellhet a hangerő és szempont a kompakt kialakítás. A berendezést a Páko Kft. forgalmazza, az árak a következőképpen alakulnak: ES-1.0 452.000 Ft, ES-1.5 263.000 Ft, ES-1.8 352.000 Ft és ES-2.5 452.000 Ft. (bruttó listaár/db, érvényes 2006. februártól, nem tartalmazza az elérhető 8%-os rendszerkedvezményt)
Előnyök: jó hang, nagy hangerő, már csak egy keverő kell hozzá.
Hátrányok: két ES 1.0-nál többet nem kapcsolhatunk rendszerbe.
Haluska István
Zenészmagazin
Még nem érkezett hozzászólás!
Legyen Ön az első!