dB Technologies Digital Vertical Array
2007. 03. 27.Manapság már nem nagyon tudunk olyan gyártót mondani, akinek a termékpalettáján ne lenne Line-Array hangfal család. Ehhez a táborhoz csatlakozott most a dB Technologies is.
Aktív hangfalai közé DVA "Digital Vertical Array" névvel egy sokak számára nagy lehetőségeket nyújtó hangfal család született. A család három tagból áll. Egy szélessávban is használható T4 nevű topládából, egy S20 névre hallgató subládából, és egy programból, mely segít mindenféle körülményhez igazítani a családot.
A DVA alakkoncepcióját tekintve kis és közepes méretű, a gyártó legutóbbi digitális erősítő fejlesztéseit kombinálja a könnyű kezelhetőséggel, a széles, vízszintes irányú, a rugalmasan, az adott szituációhoz fokolható függőleges lesugárzással, és nem utolsó sorban, az igen jó ár/érték aránnyal.
Első találkozáskor azonnal két "nagy" meglepetéssel is szolgálhat a DVA rendszer. A kisebbik tag, a T4 topláda nevével egy II. világháborús tankra emlékeztethet, de méretével és súlyával lephet meg minket. Testvére az S20 subládára ugyanez igaz, csak a másik végletben. A gyári specifikációk alapján a T4 topláda igen kicsi, polypropylén háza egy 8" Neodymium mágneses bass-reflexes mélyszekciót, egy 6,5" Phase-pluggal ellátott közép szekciót, két 1" Neodymium mágneses, constans irányítottságú tölcséres magas szekciót, digitális Class-T, három utas erősítőt, integrált DSP processzort rejt. Ez a piciny láda vízszintesen 100 fokos, függőlegesen, önmagában 15 fokos lesugárzással rendelkezik. 128 dB SPL hangnyomást képes produkálni, 80 és 19.000 Hz között, mindezt a maga 14 kg-jával! A műanyag házba a riggeléshez vagy a groundstack-elt verzióhoz szükséges összes hardver elem beépített, egyedül a ládák fokoláshoz szükséges pineket kell külön tárolnunk. Ha közelebbről szemügyre vesszük a kis topládát, egy nagyon kidolgozott, minden részletében átgondolt és "szerszám" nélkül felépíthető rendszer elemét láthatjuk. Fűzhető a tápoldal, akár nyolc T4-t is egymásba fűzhetünk egy 16 A betáp pontra. Fűzhető a jel is, így könnyen alakíthatunk ki csoportokat az egymás alatt elhelyezkedő ládákból. Nagyon praktikusan egy kapcsolót találunk a kilenc különböző számú és kialakítású set-uphoz, és egy segédletet is, hogy melyik kapcsoló állás milyen közel-téri vagy távol-téri DSP beállításnak felel meg.
Nagyon hasznosan, mikor ezt a kapcsolót babráljuk, átkapcsoláskor némítja a ládát a DSP. Állítható a bemeneti érzékenység is.. Minden, a DSP-ben történő eseményről négy visszajelző LED-en keresztül kapunk információt. Ha üzem közben a láda belső hőmérséklete meghaladná a 70 C fokot akkor automatikusan 3 dB-el csökkenti a hangerőt a DSP. Ha a hőmérséklet feljebb emelkedik, és eléri a 80 C fokot, akkor további 15 dB-el csökken a hangerő, védve ezzel berendezésünket a túlmelegedéstől. A gyár elmondása alapján, hosszabb nyári olaszországi tesztek során erre a védelemre sosem volt szüksége a ládának. A Limiter visszajelző is figyelmeztet minket, ha a 20 dB-es headroom-ot kihajtottuk volna a ládából. A Signal visszajelző, a jel -40 dB létét jelzi, a Ready pedig, hogy bekapcsoláskor az önteszt hibajelzés nélkül lefutott. Igen hasznos lehet, ha megjegyzést szeretnénk írni egy ládánkra, mondjuk, hogy melyik buliba megy, kié, egy feliratozó sáv is helyet kapott a popsiján. Nem kell többé Tape csíkokkal teleragasztani a láda oldalát.
Ha előröl megnézzük a T4-t, egy nagyon pofás, kompakt ládával állunk szemben. Komoly fém rács az elején, ami mögött még szivacs is van. Ez az összeállítás kellőképpen megvédi a sugárzókat az időjárásisi viszonytagságoktól. A láda belülről kibélelve akusztikai vattával, nem csörög semmi, és nem mozog olyasmi, aminek nem kéne. Bekapcsolás után is csak jó érzés foghat el minket. Bármit is vártunk ettől a pöttöm ládától, nem fog csalódást okozni. Hangja nagyon meggyőző. A 0-s állásban kissé keveselljük a magasait, bár ez az 5 m-es távolságra szóló beállítás. 128 dB-nél azért már más a helyzet.
Ha átkapcsolunk 1-es állásba, akkor meg közelről kissé soknak ítélhetjük a magasait, ami nem csoda, hiszen ez a beállítás az 5 m-en felüli távolságra való. Array-be összerakva sokkal szebben muzsikál, mint önmagában, de hát ezért beszélünk hangrendszerről. Egészen kiegyensúlyozott hangképpel rendelkezik. Tiszta, fényes, gyors magasak, kellemes és átható közepek mellé kellő mélyhangok is tartoznak, igaz kell hozzá egy subláda, ha élvezni akarjuk a mélyeit. De minden örömbe vegyül egy kis üröm is. A T4-es saját erősítő zaja közelről, mellé állva igen jelentős. Azaz, igen hangosan súg. Ezzel a tulajdonságával egy belső térben lévő, csendes konferencia hangosításánál csak megfelelő magasságba felriggelve használható. Koncerteken viszont senkit sem fog zavarni. Igen pozitív tulajdonsága viszont, hogy mélyláda nélkül is használható, ha csak beszéd jellegű feladatokat kel megoldanunk! A kilenc különböző set-up beállításnak köszönhetően egy perc alatt konfigurálható a rendszer, akárhány ládát is húznánk fel. De valahogy a ládáról lemaradtak az oldalfülek. Ahhoz, hogy kényelmesen, biztonságosan meg tudjuk fogni a T4-et, a függőleges zsebeken kívül, lehetne rajta két igazi fül is. Ahhoz, hogy T4-eket fel tudjuk függeszteni valahova, vásárolható hozzájuk egy nem csekély súlyú riggvas. A berendezéshez járó, de a megszokottnál kisebb méretű, egy pár seklivel felakaszthatjuk az Array-ünket, ugyanis szép számban vannak lukak a középső gerincen, számos döntési lehetőséget biztosítva az akasztáskor, ha meg tudjuk oldani. Ha nem, akkor groundstack lesz. Igen, mert az is lehet! Ha mindent fejjel lefelé csinálunk, akkor egy olyan összeállítást kapunk, amit színpad szélére, de akár a saját subládájára helyezve is felépíthetünk. Gyári ajánlás és ehhez nem kellenek seklik.
Ha már a subládáját említettem, az is két "nagy" meglepetést tartogat nekünk. Amilyen kicsi a T4, olyan nagy a subja. Igaz a párosítási arány 4:1. Amilyen könnyű a T4, olyan nehéz a S20. De hát ő egy sub, mondhatjuk, és igazunk van. Ez egy bass-reflex rendszerű, két 18" Neodymium mágneses, hatalmas kitéréssel rendelkező, RCF sugárzóval szerelt termetes láda. Külsőre teljesen passzol a T4-hez. Szerencsére itt már nem küzdünk fül problémákkal. Van belőle bőven, bár a súlypontot nem találták el. "Touring" célra készült, éppen ezért a hátulján előkészítették a kerekek lehetőségét. Ez nagyon dicséretes és előrelátó. Mikor egymásra rakunk két vagy több S20-at, akkor a csúszó léceinek és a bemélyedéseknek, valamit a láda belső kialakításának köszönhetően, stabilan építhető belőle akármilyen magas torony. Ha felállítjuk a rövidebbik oldalára, akkor tudjuk a T4-eket groundstack-elni rá. Az egyik, és csak az egyik rövid oldalon van két pin hely, ahova a riggvasat lehet rögzíteni, majd a stacket felépíteni. A láda hátulján találjuk a kezelőszerveket, a csatlakozókat. Ami feltűnik elsőre, hogy nem fűzhető a táp. Hát igen, egy 138 dB hangnyomású és csúcsban 6.000 W-ot leadó D osztályú erősítőt rejt az S20. Ezt ne akarjuk fűzni! Viszont a jelet lehet, méghozzá a beépített keresztváltó után és előtt is. Azaz nem kell semmilyen külső processzor, hogy a subot és a topokat összeillesszük. Sőt a keresztváltási frekvenciát még változtathatjuk is. A tapasztalatok alapján a 120 Hz az ideális. A T4 mélyben nem elég erős a 90 Hz-es beállításhoz, mintha a top nem érne le a mélyhez, de akinek nem odapancsolós mélyek kellenek, annak tökéletes. És a mérések ezt igazolták is. A kezelőszervek között van egy igen hasznos 180 fokos fázisforgató kapcsoló, bemeneti érzékenység állító, és a védelmi, illetve a működést jelző LED-ek is megtalálhatók. A mélyládának a keresztváltó kimeneten kívül egy fűzhető kimenete is van, ha Array-ben szeretnénk hajtani több mélyládát. És a hab a tortán. Opcionálisan lehetőségünk van egy delay modult helyezni az erősítőbe, amivel a különböző set-upoknál a topok és a mélyek közötti késést kompenzálhatjuk. Ennek is van egy kimenete, tehát L-R elhelyezésnél, oldalanként csak egy kell belőle. " És végül megszólalt a sub a négy toppal. Hát, azt kell mondjuk emberes. Hangos, gyors és könyörtelen. Olyan mélyei vannak, hogy lebeg a nadrág szára. A hatalmas tekercskilengés bizonyított. A bepumpált teljesítmény hallhatóvá tételének jeles bizonyítéka ez a láda. Felkötheti a gatyáját egy-két drágább rendszer.
A T4 ára a hazai képviseletnél, a Páko Kft.-nél bruttó 310.000 Ft, az S20 pedig 715.000 Ft. A DVA család részét képezi a DVA Shape Design program, mely a hangosítási helyszín paraméterei alapján, az alkalmazni kívánt hangládák számának, elhelyezésének megadása után, meghatározza a fokolást, a teljes Array súlyát, a riggelési pont kiválasztásához, kiszámolja a várható hangnyomás értékeket a hallgatóság felett. Ez az igen hasznos, és ráadásul ingyenes szoftver szintén bizonyítja, hogy a dB Technologies mérnökei komolyan gondolták versenyt a többiekkel"
Szirtes István
Zenészmagazin 2007. március
Még nem érkezett hozzászólás!
Legyen Ön az első!