dB PU 900 / 910 mikrofon szettek
2004. 03. 28.Az olasz dB Technologies, azon hangtechnikai eszközöket gyártó cégek közé tartozik, amely termékeivel a hangosítás széles területét látja el. Ajánlanak olcsó és kevésbé olcsó termékeket, hogy mindenki megtalálhassa igényeinek és pénztárcájának leginkább megfelelőt.
Most mi a PU900 és PU910 vezeték nélküli mikrofonokat vesszük "fülügyre". Kellemes meglepetés ért mikor a rádiós szetteket kicsomagoltam a papírdobozukból, mert az egész cucc egy hímzett dB felirattal ellátott kis zipzárral nyitható fekete szövet táskácskában foglalt helyet. Tetszett ez az ízléses csomagolás. Sajnos a 910-eshez járó adapter már nem fért bele ebbe a táskába, de azért bele lehet valahogy szorítani.
Foglalkozzunk először az egyszerűbbik rendszerrel, amely a 900R vevőből és az UH900M adó (handheld) mikrofonból áll. A 900R diversity-s FM rádióvevőt egy egyszerű, fekete és igen kisméretű, fél rack szélességű műanyag dobozba szerelték. Súlya olyan kicsi, hogyha véletlen leejtjük, talán el sem törik. A készülék negyed hullámhossz méretű antennái felül vannak a dobozba süllyesztve. Ezek kihajthatók és forgathatók, tehát ez a készülék nem igazán rack-be szerelhető kivitel. A doboz hátulján található a szimmetrikus XLR kimenet, a 12 V AC/DC adapter csatlakozó, a Squelch érzékenység és a kimeneti szintszabályzó potméter, valamint a csatorna kiválasztását szolgáló forgókapcsoló. Itt látható egy kis táblázat is, amely megmutatja, hogy az egyes csatornákhoz milyen működési frekvencia tartozik. Az előlapon négy LED tájékoztat a működés állapotairól. Ezek a Mute, Batt Low, Ch A, Ch B LED-ek. Kis magyarázatra szorul a Mute áramkör működése. Hagyományos rendszereknél, ha a bejövő rádiófrekvenciás jel kimarad, vagy a beállított küszöbszint alá csökken akkor működésbe lép a némító (Mute) áramkör és a vevő kimenete elnémul. Ez az áramkör nem mindig működik jól, főleg ha sok rádiórendszer működik egy időben. A dB PU900 és PU910 esetében ez a Squelch és Mute áramkör más elven működik, mint a hagyományos rádiók esetében. Az új módszer neve Digital Code Squelch. Egy kódolt digitális jelet sugároznak az audio jel sávja felett. Minden adó frekvenciához külön kód tartozik, így a vevő azonnal lenémít, és csak akkor némít, ha a kiválasztott frekvenciához tartozó kód kimarad, vagy ha a vevő nem tudja azt pontosan venni. Hasonló módon küld az adó információt a lemerült elemről is, és ezt jelzi a Batt Low LED a vevő előlapján.
A 910R vevő rádió-, és audio áramkörei, és így a működése is azonos, de a 910-est fekete erős fém dobozba szerelték. Így jobban ellenáll a külső mechanikai terheléseknek és az elektromágneses zavarokkal szemben is védettebb. Ennek előlapján már csak két LED-van a Code Squelch és Batt Low kijelzésére, és van egy szép, zöld megvilágítású LCD kijelző, amely tájékoztat a kiválasztott csatornáról, vagy frekvenciáról, az RF és AF jelszintekről, illetve az aktuális vevőantennáról (A vagy B). További szolgáltatás, hogy a frekvenciát (1-16 csatorna) már nem forgókapcsolóval, hanem a fel (Up) és le (Down) valamint a Function gombok segítségével a kijelzőn tudjuk beállítani. Kezelése könnyű, azonnal elsajátítható. Az antennák itt már az előlapon elhelyezett BNC csatlakozók segítségével helyezhetők a készülékre. Több lehetőségünk van rádiórendszer építésre és a készülék rack-be szerelésére, mint a kisebbik típus esetében, bár ez utóbbihoz nem találtam a készüléken rögzítési lehetőséget.
Az UH900M és UH910M mikrofonok elektromosan és részben mechanikailag is megegyeznek, csupán a 910-es kapott felül egy robosztusabb fémborítást. Ettől megjelenése komolyabb és fogása is kényelmesebb, a testzajokra is kevésbé érzékeny a kisebbiknél. A mikrofonokon alul egy - okosan - nehezebben hozzáférhető ki/bekapcsoló van, és a házat szétcsavarva tudunk csak csatornát váltani az adón. Mindez így helyes. A mikrofon kapszulákat a Beyerdynamic szállítja. Ezek típusa TG-X58, karakterisztikája kardioid (vese). Működtetéshez két darab AAA méretű ceruzaelem szükséges, de ezekről akár 10 órán keresztül működőképes. A mikrofonokat meghallgatva a 910-est kicsit korrektebbnek éreztem, de ez adódhat a kapszulák közötti szórásból is. Magasban 6-7 kHz között van egy kis kiemelése, lejjebb kicsit agresszívvá válhat, egyébként kiegyenlített. Dinamikája és zaja alkalmassá teszi zenei felhasználásra. Ütésre tompa koppanó testhang hallatszik, de mértéke és jellege nem zavaró. Tranziens jellegű hangoknál a kompander (ami a jó jel/zaj viszonyért felelős) működése hallhatóvá válik, de azért kielégítően működik. Kisebb színpadokon énekre és beszédre is alkalmasak ezek a mikrofonok a PU910-esből már nagyobb mikrofon rendszer is építhető így akár színházi felhasználásra is alkalmas lehet.
+ könnyű kezelhetőség
+ Digital Code Squelch némító áramkör
+ ízléses csomagolás
- a PU900 vevő műanyag doboza kicsit komolyabb is lehetne
- a PU910-es adaptere már nem igazán fér be a mellékelt táskába
Haluska István
(Zenész Magazin)
Még nem érkezett hozzászólás!
Legyen Ön az első!