Az első keyboard, amelynek lelke van: MPK 49
2008. 06. 04.Az Akai Professional már régóta azon legnagyobb nevek között van, akik nem csak kifejezetten stúdiókba gyártanak. Az Akai Pro célja is régóta az, hogy minden réteghez szóljon, ezért is széles a termékpaletta, de hosszú idő kellett ehhez.
Lássuk hát, mit is tud az első midi-kontroller, az MPK 49...
Nem volt ez mindig így, samplerekkel kezdték, akkor az első készülékek csillagászati áron, elérhetetlenek voltak a halandó embereknek. Ezek még nagy, rack-be szerelhető készülékek voltak, de túlmutattak az akkori igényeken, ezzel új terepek felfedezésére késztetve a zenekészítőket.
Az igazi áttörést és népszerűséget 1987-ben hozta meg az MPC 60 (Midi Production Center), ami integrált dobgép, sampler és MIDI sequencer együttese volt. Hip-Hop körökben etalonnak számított, mindenki bezsebelt egyet, ekkor már szerencsére elérhetőbb áron. Az Apollo 440, Jean-Michele Jarre, BT és DJ Shadow mellett még rengetegen használták. Innen már adott volt az út, innovatív eszközök érkeztek az Akai Pro-tól folyamatosan, az MPC sorozat fejlettebb tagjai a mai napig nagyon keresettek (a legújabb MPC 5000 lenyűgöző), de az S sorozatú, profi samplereket sem lehet kirobbantani a stúdiókból.
Az MPK 49 átfedés a stúdió és a Live felhasználás között, mindkettőre tökéletesen használható és emellett a külső eszközök vezérlése sem elhanyagolható.
A hátsó MIDI ki- és bemenetek fő erénye, hogy képes vezérelni bármilyen MIDI-t, fogadni képes eszközt, például MIDI szekvenszereket (pl. Sonar, Logic, Cubase). Mit is jelent ez? Tulajdonképpen egy virtuális idősáv, ahol a bemenő és kimenő jelet felveszi a szoftver, és azt visszajátszhatjuk bármikor, akár eltérő tempóban is. Ha a szekvenszer szoftverben elindítjuk ezt a sávot, az visszaküldi a jelet a billentyűzetbe, és itt visszahallgathatjuk azt. A MIDI jelet még tovább küldhetjük több eszközre is, az időkóddal együtt, így a zenéhez pakolhatunk még sok effektet, hangot?stb, amit a végén felvehetünk, mint audió jelet.
Ha már élő fellépésről van szó, fontos a gyors és rugalmas elérés minden fellelhető szoftverhez, itt ezt roppant kézenfekvően oldották meg, a különböző szoftver preseteket (Reason, Live, Acid ?, ki mivel dolgozik éppen) két gombnyomással el lehet érni. Persze itt sincsen megkötve a kezünk, a dobozban lapuló szoftver segítségével az összes kezelőszerv tulajdonságát átírhatjuk, menthetjük, és oda-vissza küldhetjük a számítógép és a billentyűzet között. Általában a komolyabb billentyűzeteknél lehetőség van ehhez hasonló megoldásokra, de eddig ilyen egyszerű és érthető formában még nem láttam megoldást.
A felhasználási területek mellett fontos, hogy a billentyűzet területeit miként tudjuk használni, mondjuk egy Ableton Live - MPK 49 kombóval végtelenek a lehetőségek, mégis vannak részek, amik adják magukat. Ilyen a pad szekció, ezt főleg samplerek indítására használtam, de lehet akár dobmintákat is pakolni rá, mert jól el lehet találni a leütés erősségét.
Az elegánsan tagolt felépítés, és ez által nagyon gyors elérés a két legkiemelkedőbb tulajdonsága. Nem kell keresgélnünk semmit rajta, adja magát a használata. A 49 billentyűs performance keyboard öt fő részre van bontva, az alsó részen a billentyűk, aminek mindegyike aftertouch-os, kényelmes dőlésűek és nem túl kemények, szerintem ez az ideális beállítás, annyira lazák a billentyűk, mint amennyire az kell.
A Performance Controls rész bal oldalon van, a két háttérvilágított modulációs kerék mellett. Ezen belül találjuk a jobb oldali pad-ok bank váltását, és ennek egy gombnyomással történő beállításait. A full level gombot benyomva a pad-ok maximális hangerőt küldenek ki leütéskor, a másik gomb (12 Level) pedig 12 különböző szintű hangerőt eredményez a padok lenyomásakor. A pad-ek az MPC 500-ből vándoroltak ide, 4 bankban, 48 pad-et tudunk használni, amelynek mindegyike aftertouch és velocity érzékeny. A bankok között a pad bank gombokkal válthatunk. Az MPC szériából jól ismert Note repeat is helyet kapott, ami annyit tesz, hogy beállított időnként elindítják, tehát ismétlik az éppen aktuális groove-okat. Ide került a beépített Arpeggiator is, aminek ráadásul Latch funkciója is van.
Van rajta transport rész is, itt az MPK-ra pakolt külső eszközöket irányíthatjuk, tekerés, felvétel, lejátszás funkciók érhetőek el innen. Ezek is programozhatóak, ki is osztottam az Ableton Live fő kezelőszerveire, ezáltal nagyon egyszerű és kényelmes volt az elindítás, megállítás, illetve felvétel indítási funkciókat elérni. Ez alatt a tap tempo, amivel bepötyöghetjük a kívánt sebességet zenéinknek, ami fölött kis visszajelző LED villog a BPM értékkel megegyező sebességgel. Ha nem lenne elég a 49 billentyű egy feljátszáshoz, itt oktávot is válthatunk, illetve reset-elhetjük ezt, ez a funkció került a legjobb helyre szerintem.
Az egész nagy kijelző szép háttérvilágított, és kékben virul, jól látható, összetett, többsoros. Itt láthatjuk a beállításokat, amiket közvetlen a kijelző alatti gombokkal lehet elérni, ez a config szekció. A gombok feliratai elárulják a funkciókat: a preset-tel az előre elmentett beállításokat kérhetjük vissza vele, az edit és a global a szerkesztést és a paraméterek beállítását jelenti, a prewiev megmutatja az éppen aktuális beállításainkat, az utolsó gomb pedig program change MIDI üzeneteket küld. Navigációs gomb, a kijelző mellett jobbra található, a menüben barangolhatunk és állítgathatunk vele a paraméterek között.
A jobb felső sarokban abszolút miénk a választás, itt vannak ugyanis a kiosztható MIDI parancsokra váró, gombok, faderek, potméterek, típusonként nyolc darab. Az alsó nyomógombok ugyanúgy felhasználhatóak MIDI program change jelek küldésére is, mint az előbb említett, kifejezetten erre való gomb. A nyomógombok mellett a Time Division gomb megnyomásával érhetjük el a gombok alatti feliratok, ütemek beállításai funkciót. Fentebb a faderek pont jók, nekem kifejezetten kezemre estek, kényelmes volt megfogni, nem akadtam bele más kezelőszervekbe munka közben. Ugyanez igaz a legfelső részre is, a forgó potik is pont jó helyen vannak, és érzéssel kezelve kitapasztaljuk előbb utóbb, hol küldi éppen az adott MIDI jeleket. Ha ennyi programozható kezelőszerv kevésnek bizonyulna, ott van rögtön mellettük a control bank gomb, ami A, B és C bankok választásával megtöbbszörözi a felhasználható kiosztási lehetőségeket, egészen pontosan 72 kiosztható kezelőszervvel munkálkodhatunk.
A billentyűzet hátulján, az USB-n kívül hagyományos MIDI ki- és bemenet van, meg egy sustain pedal és egy expression pedal bővítő is. Ezen kívül a stage szintikhez hasonlóan, hatalmas Akai Professional felirat terpeszkedik itt, csakhogy mindenki tudja, mit használunk. Igaz van rajta egy adapter bemenet, de ennek használata nem kötelező, az USB-n kapja az áramot. Akkor ajánlott a külső táp, ha esetleg több USB eszközt is használunk a gépen egy időben.
A MIDI billentyűzet az egyik legfontosabb eszköze a home stúdióknak, nem lehet már nélküle élni, megspórol nekünk egy csomó felesleges kattintást az egérrel, kényelmesebbé teszi az ötleteink megvalósítását. Egy jól megválasztott eszköz, nem csak a stúdiónk dísze lesz, de komoly inspirációt is nyújthat egy-egy fáradt éjszakán, amikor már nincs több ötletünk.
Összegezve, abszolút csak pozitív tapasztalatokkal tudom befejezni a tesztet, próbából elkészítettem pár zenét vele, ami a tagolt elrendezés miatt egész gyorsan ment. Azon gondolkozom, lehet, vissza se adom a tesztpéldányt, inkább megtartom magamnak, mert 105 000 Ft-os árát abszolút megéri - és engem megfogott.
+ Kézenfekvő kezelés, beépített preset rengeteg szoftverhez
+ Jó minőségű összerakás, nem csörög-zörög, abszolút színpadképes
+ Logikus elrendezés, nem érezzük, hogy elveszünk a kezelésében
+ Három bank, amivel megtöbbszörözhetjük a kiosztható parancsokat
+ Beépített Arpeggiator, Latch funkcióval
+ Note Repeat, Swing, Tap Tempo funkciók
- Nem szokásom ilyet írni, de nem tudok rosszat mondani, sőt nem is találtam semmi negatív kritikát szakfórumokon sem, úgy látszik, nem csak nekem tetszik.
Balogi István
Diszkrónika 2008/1.
Még nem érkezett hozzászólás!
Legyen Ön az első!