Alesis SR18 - Rocktól az elektronikus zenéig
2009. 02. 05.Aki ismeri a '90-es évek talán legközkedveltebb dobgépét, a legendás SR 16-ot, egészen biztosan türelmetlenül várta már a kis csodamasina XXI. századi köntösbe bújtatott utódját.
Velem sem volt ez másképp, miután felröppent a hír, hogy az Alesis ismét egy nagy dobásra - vagy inkább dobolásra - készül.
Mikor végre megérkezett hozzám az Alesis SR 18, olyan izgalommal bontottam ki a dobozát, mint gyerekkoromban a karácsonyi ajándékot. A csomagolást lehámozva rögtön szembetűnt az elődjéhez való hasonlóság, a kézre álló kezelőfelület, a kellemes tapintású anyagok és az épp ideális méretű padok tekintetében. Amint bekapcsoltam, azonnal felfigyeltem az első lényeges különbségre, vagyis, hogy a már elődjében is felhasználóbarátnak titulálható LCD kijelző nagyon kellemes kék háttér megvilágítást kapott, amelynek fényerejét természetesen kedvünk szerint változtathatjuk. Sokat vártam ettől a dobgéptől, gondoltam, hogy jó lesz, de néhány perc tanulmányozás és ritmuscsépelés után jutott csak eszembe újra levegőt venni, mert az SR 18 minden várakozásomat messze felülmúlta.
Összesen 572 prémium minőségű hangminta található a drum és percussion szekcióban, melyek annyira változatos stílusjegyeket hordoznak magukban, hogy a rocktól az elektronikus zenéig, akár a hip-hop-on és a country-n át bármilyen zenei alapot könnyen elkészíthetünk. Ez természetesen nem minden, mert a hangbank részét képezi további 50 basszus szett is, melyeket egyenként 3 oktáv széles hangtartományban szólaltathatunk meg. A basszusokat úgy játszhatjuk fel a padokon, mintha egy szintetizátor billentyűi volnának előttünk. Legyen szó akár a dobokról, akár a basszusokról, az SR 18-ból meglepően pontos és dinamikus hangokat csalhatunk ki.
Egy szó mint száz, tényleg meglepően jól szól. Az exkluzív Dynamic Articulation technikának köszönhetően nem csupán a dobok hangereje, de hangszíne is változik, ha más erősséggel nyomjuk le a padokat, így végre igazán élethű alapokat készíthetünk. A már így is nagyon színesnek nevezhető hangbankot még érdekesebbé teszik a beépített presetekkel bőven ellátott reverb, EQ & compressor effektek, amelyek által csupán kreativitásunk szabhat határt a gépből kicsavarható hangok tekintetében. Ha saját dobszettet hozunk létre, egyenként rendelhetjük a padokhoz a kívánt hangokat, és ami nagyon fontos, mindegyiket külön-külön egyesével effektezhetjük, beállíthatjuk a pad hangerőt, a panorámát, a tuningot, a filtert és az effekt send értékét, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Alapból 100 preset dobszett van a gépben és ugyanennyit menthetünk el sajátként is. Találunk az SR 18-ban 100 preset patternt is, melyeket profi zenészek készítettek. Ezek tulajdonképpen megírt ritmusalapok, amelyeket A, B, A FILL/B FILL sub patternekből állnak és a megfelelő gombok lenyomásával le is játszhatunk.
Természetesen felvehetünk saját patterneket is, amelyekből szintén 100 mentésére van lehetőségünk. A rögzítés készülhet ?élőben?, vagy step edit módban. Miután beállítottuk a pattern tulajdonságait, mint például hosszúság, swing és quantize, a REC és PLAY gombok lenyomásával indíthatjuk is a felvételt. Itt segítségképp bekapcsolhatjuk a metronómot és használhatjuk a ROLL effektet, amely gyakorlatilag egy note repeat funkció a beállított quantize értékkel szinkronizálva. A pattern loop-olva ismétlődik, amíg a felvételt le nem állítjuk és akár egyenként is beletűzdelhetjük a dobhangokat, illetve könnyen feljátszhatjuk külön-külön a drum, percussion és a bass részeket, amíg a kívánt eredményt el nem érjük. A step edit módban - mint neve is mutatja - lépésenként szerkeszthetjük meg a patternt. Természetesen mi is rögzíthetjük patternünk A, B, A FILL/B FILL részeit, ami segítségünkre lesz a saját dal elkészítésében. A patternek lejátszása közben lehetőségünk van egyesével lenémítani a drum, percussion és bass részeket, amivel tovább színesíthetjük játékunkat, továbbá úgy gondolom, nagyon nagy pozitívum, hogy a már elmentett pattern basszusát is lehetőségünk van transzponálni a kívánt hangmagasságra.
Ha például kíséretként szeretnénk használni az SR 18-at, elmenthetünk 99 saját dalt (song) is. A patternek dobhangokból, a song-ok patternekből épülnek fel így dalunkba egymás után pakolhatjuk a kész patterneket, ami egy nagyon gyors és egyszerű szerkesztési lehetőséget kínál.
Az SR 18 bőven el van látva csatlakozási lehetőségekkel. A hátsó panelen 6,3-as Jack aljzatokat találunk, amihez csatlakoztathatunk lábpedált a start/stop és a count/A/B/FILL funkciók gyors eléréséhez, hangszerbemenetet, main, aux, valamint fejhallgató kimeneteket, és persze nem hiányozhat a MIDI in és out/thru csatlakozás sem, hogy a készüléket kedvünk szerint fűzhessük a MIDI körbe.
Úgy gondolom az Alesis ezúttal valóban feladta a leckét a konkurenseknek. Összességében egy rendkívül sokoldalú, páratlanul okos és kompakt méretű dobgéppel állunk szemben, amelynek nem csupán ár-érték arányban, de egyébként sem ismert méltó ellenfele a kategóriájában. Nyugodt szívvel ajánlom a kezdőtől akár a profi zenészeknek is, mert ez a dobgép valóban minden várakozást felülmúl és a 62 500 Ft-os áráért egy nagyon megbízható, hordozható készüléket kapunk, amelyet 6 db AA elemmel bárhol és bármikor használhatunk.
Bán Tibor
Még nem érkezett hozzászólás!
Legyen Ön az első!