Alesis LineLink, GuitarLink és MicLine teszt
2009. 09. 23.USB audió kártyákból elég komoly választék található a piacon már jó néhány éve, különböző méretekben és árkategóriákban nagyon sok cég készít ilyet. Az Alesis AudioLink sorozata azonban tényleg az egyik legkisebb, legolcsóbb és legegyszerűbb megoldás...
USB audió kártyákból elég komoly választék található a piacon már jó néhány éve, különböző méretekben és árkategóriákban nagyon sok cég készít ilyet. Az Alesis AudioLink sorozata azonban tényleg az egyik legkisebb, legolcsóbb és legegyszerűbb megoldás arra az esetre, ha valamit fel akarunk venni a számítógépre...
Midhárom kábel vége egy normál kinézetű USB dugó, aminek az egyik oldalán Alesis feliratot láthatunk, a másik felén egy kékszínű LED világít, ha USB kapcsolat van. A GuitarLink és MicLink kábelek öt méter hosszúak, míg a sztereó LineLink körülbelül két méter hosszú. A GuitarLink és LineLink csatlakozója 6.3-as normál asszimetrikus jack, míg a MicLink XLR csatlakozóval rendelkezik.
A kábelekhez nem kapunk külön driver lemezt, az aktuális platform operációs rendszere csatlakoztatáskor USB audio eszközként felismeri a kábelt, majd a megfelelő driver szoftvert be is tölti hozzá. Innentől kezdve beállíthatjuk felvételi eszközként, és megfelelő szoftver programmal már el is kezdhetjük a felvételt.
Mivel szintállítási lehetőség ennél a megoldásnál nincs, így kíváncsi voltam, hogy mennyire lehet megfelelő jelszinttel felvenni a szoftver programokban. A legkevesebb probléma természetesen a vonalszintnél lehet, hiszen az viszonylag hasonló az ilyennel ellátott keverőknél, szintetizátoroknál és egyébb eszközöknél.
A LineLink tényleg mindig megfelelő szintet produkált több készülékkel is, szerintem egy meglévő kisebb keverő mellé, ahol csak az a feladat, hogy mondjuk a próbát felvegyük a laptopra, ez egy tényleg olcsó és gyors megoldás lehet.
A GuitarLink esetében már sok függ attól, hogy milyen gitárral és basszusgitárral használjuk, hiszen itt sokkal nagyobb szórás van.
A MicLink esetében még kényesebb a kérdés, hiszen a mikrofonok között kimeneti szintben még nagyobb eltérések lehetnek. Persze a kondenzátor mikrofonok rögtön kiesnek a sorból, hiszen fantom tápot nem adhatunk a kábelen. A túl nagy szinten, és az esetleges torzításon segíthetünk úgy, hogy kissé messzebb tesszük a mikrofont, de a túl kicsi jelen legfeljebb a szoftveren belüli digitális emeléssel javíthatunk, emelve a zajküszöböt is. Ezzel együtt az átlag gitár és mikrofon fajtákkal bőven lehet megfelelő felvételt készíteni, egész jó minőségben. (44.1 kHz, 16 bit felbontásra képes az átalakító.)
A szintezés után a következő problémás rész (valamilyen szempontból minden hangkártya esetében) a latency, vagyis késés kérdése. Mivel itt a visszaalakítást a számítógépben található hangkártya végzi, így nagyobb részben ez, illetve az ehhez tartozó driver program határozza meg a késés értéket. A normál Asio driver ilyenkor nem használható, mert az egy audió eszközt képes kezelni, de Windows esetében is létezik már olyan multikliens megoldás (az ingyen letölthető Asio4all), amellyel ez a probléma megoldható. Elég gyors géppel és ilyen driverekkel tehát elég alacsony latency értékeket lehet elérni, és akár belső erősítő szimulációkat vagy gitáreffekteket is használhatunk feljátszáskor.
Az árból és az egyszerűségből következően szerintem elég népszerűek lesznek az Alesis AudioLink kábelek. Leginkább a GuitarLink sikerére tippelnék, de a keverőkkel vagy workstation szintetizátorokkal rendelkezők között a LineLink is hasonlóan kedvező fogadtatásra találhat. A MicLink esetében már óvatosabb lennék a találgatással, hiszen például maga az Alesis is kínál USB-s mikrofon megoldást (USB Mic Podcasting Kit), mondjuk drágábban, de mikrofonnal, asztali állvánnyal és fülhallgatóval együtt. A kábeleket az Alesis hazai forgalmazójától a Páko Kft-től kaptuk kipróbálásra, náluk a GuitarLink, a MicLink, és a LineLink is egyaránt bruttó 11.900 forintos áron kapható.
Zenészmagazin
Még nem érkezett hozzászólás!
Legyen Ön az első!