Akai MPC 2500: Elpusztíthatatlan
2006. 08. 07.Az Akai MPC sorozat története még 1988-ban kezdődött. Akkor Roger Linn (a popzenében talán legjelentősebb dobgép megalkotója) és a japán Akai cég (akik a legelterjedtebb samplerek gyártói voltak), megjelentették az MPC 60 modellt.
Az MPC koncepció (amely elnevezés a MIDI Production Centre rövidítése) egy integrált dobgép és sequencer, amely a kezdetektől sampling funkciókat is tartalmazott. Az első modell, majd a később megjelent változatok, sok lelkes felhasználóra találtak, bizonyos zenei stílusokban egyfajta kultusz lett, és az a mai napig is.
Én magam jó ideig nem találkoztam személyesen az MPC sorozattal, aztán nem olyan régen rövidebb ideig használhattam az ez idáig legnagyobb modellt, az MPC 4000-et. Valamennyit megértettem ebből a lelkesedésből, bár az is igaz, hogy a 4000-es már egy teljes értékű, nagy teljesítményű Akai samplert is tartalmazott, így más fajta MIDI alkalmazásokban is jól kihasználható hangszernek bizonyult. Az elmúlt időszakban jelentős változások történtek az Akai háza táján. A hardver sampler-modul gyártás mélypontra zuhant illetve gyakorlatilag megszűnt, ennek következtében az Akai cég egy amerikai tulajdonoshoz került, amely csoportosulás a Numark és az Alesis cégeket már birtokolta. A tulajdonosváltás körül megjelent első új MPC modell egy kisebb és olcsóbb változat volt, az MPC 1000. Ebben már memóriakártyára lehetett menteni a mintákat. A most tesztelésre kapott legújabb modell, az MPC 2500, az MPC 1000-eshez hasonlóan kis méretű, specifikációkban a 4000-eshez közelítő (sőt néhány pontban felülmúló), annál valamennyivel olcsóbb berendezés, sok szempontból a két említett MPC előnyös tulajdonságait próbálja egyesíten.
Az Akai MPC 2500 fizikai méreteiben leginkább egy laptophoz hasonlítható, kivéve vastagságát, ami kb. 10 cm, a súlya pedig 6 kg körüli. Minden esetre ez még az a méret, amit az ember egy válltáskában akár buszon is elvihet a próbaterembe, maradandó gerinckárosodás veszélye nélkül. Az MPC 2500 kezelőfelületének legnagyobb és központi részét a 16 dinamika- és aftertouch-érzékeny beütő gomb, vagy pad foglalja el, mint ahogy ez az összes MPC modellre jellemző. Míg az 1000-es esetében a valamivel kisebb méret miatt a pad-ek magassága csökkentve lett a ?-ére, itt a megszokott teljes (körülbelül 4x4 cm) méretet találjuk. A 4000-esben megismert Q-Link kontrollereket, a pad-ektől balra itt is megtaláljuk, fader típusúból ugyanúgy kettőt, míg potméterből a négy helyett csak kettőt. A 240x64 felbontású, háttérvilágított LCD az 1000-es modellben találhatóval megegyező, itt szögben fokozatosan felhajtható, ami az olvashatóságát, főleg élőzésnél, nagyban megkönnyíti. A kezelőfelület jobb oldalán található az összes többi, a transzport funkciókat és a menü rendszer kezelését, valamint az adatbevitelt szolgáló gomb, az adat kerék (data wheel), valamint a kimenő fő hangerő (main volume) és a felvételi szint (rec gain) potmétere. A készülék elején a fülhallgató csatlakozóját, a két lábkapcsoló csatlakozót, valamint a memória kártya nyílását találjuk, az összes többi csatlakozó a hátoldalon foglal helyet. Az említett plusz a 4000-eshez viszonyítva éppen az, hogy több olyan csatlakozási lehetőség, ami ott opcionális, külön megvásárolható volt, az most alapból az MPC 2500 része. Ilyen rögtön a digitális ki- és bemenet (S/PDIF koax), de a fő sztereó kimenet mellett megtalálható nyolc címezhető analóg kimenet is (assignable mix out) szimmetrikus jack formátumban. A MIDI be- és kimenetek számára sem lehet panasz, hiszen a két bemenet mellett négy kimenetet is találunk, így a belső szekvencerrel több külső modult, hangszert, effektet vagy más MIDI-s berendezést is meghajthatunk. Egy USB csatlakozót is találunk, ezen keresztül egy számítógépről az MPC 2500 memóriatárolóit (a memória kártyát vagy az opcionális belső harddisket) érhetjük el, és másolhatunk, vagy mozgathatunk adatokat mindkét irányba. A 2500-ösbe egyébként egy 2.5 méretű HD mellé vagy helyett, opcionálisan CD író-olvasót is rakhatunk. A géphez kapott Compact Flash memória kártya mérete 32 MB de maximálisan 2 GB méretűt is használhatunk.
Az MPC koncepció lényege az, hogy valójában három, különböző funkciójú modult kapunk egy berendezésben. Egy sampler, egy sequencer és egy pad-ekből és kontrollerekből álló kezelő felület együttese az MPC 2500. Ha most ennek az első elemét nézzük, mint sampler a 2500-ös lényegesen szerényebb paraméterekkel rendelkezik, mint a 4000-es modell. Az alap belső memória 16 MB és maximum 128 MB méretre növelhető, ráadásul csak speciális Akai (EXM 128) memóriával. A sampler formátum kompatibilitás is korlátozott. Az MPC sorozat formátumában készült programok nagyjából beolvashatóak, az 5000-es hangszíneiből csak a WAV minták, míg a legelterjedtebb Akai 1000-es formátum nem olvasható (SCSI csatlakozás hiányában ez nehéz is lenne, kivéve, ha az IDE CD olvasót ruháznák fel ilyen tulajdonságokkal). Persze dob mintákra, loop-okra ezek a specifikációk is elegendők lehetnek, de amíg a 4000-es esetében egy teljes értékű samplerrel egész komoly MIDI hangszerelések is megszólalhattak magán a modulon, addig itt hangszerek esetében már korlátokba ütközhetünk. A konfiguráció másik két eleme, a sequencer és a kontrollerek viszont kompromisszum-mentesek. És szerintem sok szempontból az MPC használók számára a ma napig ez a legfontosabb. Hozzászokva a felülethez és a szoftverhez, egy nagyon gyors, akadálymentes, intuitív munkafolyamat valósulhat meg. Az a törekvés, hogy az Akai MPC 2500 elsősorban a dob és ütős alapok létrehozására koncentrál, érezhető több szoftveres újdonságban is. A bevitt vagy felvett, komplett groove-okat két módon is processzálhatjuk a rugalmasabb felhasználás érdekében. A Chopshop funkció az ütések mentén szétvágja a mintát, és rögtön kiosztja külön pad-ekre a szeleteket. Így egy dobkészlet is létrehozható a szeparálható ütésekből. A Patched Phrase funkció hasonlóan analizálja a komplett groove-ot, de itt egy rövid MIDI szekvenciát hoz létre, ami által különböző tempókban tudjuk meghajtani a szeletek sorozatát, gyakorlatilag a Recycle szoftver funkcióit, illetve a REX könyvtárak flexibilitását kapjuk meg így a gépbe építve. Az MPC 2500 keverő része nem a sávok alapján funkcionál, hanem minden egyes pad-hez tartozik egy csatorna, így a hangszerelés alatt arányok, panorámák nagyon gyorsan módosíthatók. A két effekt szekció mellett használhatunk független equalizert és compressort is a master effect szekcióban.
Az MPC 2500 a gyakorlatban kipróbálva stabilnak, és nagyon jó hangminőségűnek bizonyult. Nyilván az átalakítók is jók, a szűrők és több minden a dob és perka hangzásra lett optimalizálva, de elég komoly számítógépes rendszer kell ahhoz, hogy ilyen szempontból felvegye vele a versenyt. Ha ezt a minőséget, valamint a kezelőfelület és a sequencer funkcionális használhatóságát nézem, akkor a 2006. júliusában érvényes bruttó 415.000 forintos ár indokolttá tehető. Nem véletlen azonban, hogy maga az Akai is kihozott egy külön kontrollert (MPD 24). Ezen kontrollálási funkciókat ugyanis érdemes lehet stúdióban, számítógépes környezetben szétválasztani. A laptop számítógépek zenei használatának térnyerésével az élő felhasználók tábora is szűkülhet. Mindezekkel együtt az Akai MPC 2500 többek számára vonzó lehet, egy hordozható, integrált megoldást jelenthet, kreatív munkafolyamat valósítható meg rajta, ugyanakkor sok elekronikus, live act zenész, és minden hip-hop banda álma egy MPC, mert ők a dinoszauruszt nem őskövületnek, hanem óriásnak tartják?
+ Legendás MPC minőség és kezelőfelület
+ Digitális csatlakozások és önálló kimenetek beépítve
+ Automatikus groove szeletelő funkciók
- Sampling memória elég kicsi és speciális memóriával is csak 128 MB-ra bővíthető
- Nincs SCSI és sampler formátum kompatibilitás az 1000-es szériával
Lippényi Gábor
Zenészmagazin 2006. július-augusztus
Még nem érkezett hozzászólás!
Legyen Ön az első!