5 koncert, 5 sikeres szereplés - M12-4 Plus
2007. 12. 06.A dB Technologiescég aktív hangfalainak palettájának szélessége a mobil akkus rádióstól a line array-ig terjed, így igen sok felhasználási területet átfog.
Az aktuális mélyreható vizsgálódás tárgya, az M12-4 Plusszínpadi monitorozásra épült aktív hangfal.
Mégpedig jól bevált recept alapján. Tudjuk, hogy a hangosításban a 12 inch-es mély hangszóróval és 1 inch-es tölcséres driver-rel szerelt hangfalak már sokszor bizonyítottak, és az is kiderült már, hogy az utankénti erősítés jelentősen feljavítja a hangzást.
A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy hangfalat építeni fából érdemes. A legújabb aktív dB Technologies monitor egész doboza 18mm-es rétegelt lemezből készült. A doboz magában rejti az erősítőt, ami 50 Watt teljesítménnyel tudja hajtani a magas, 250 Watt teljesítménnyel a mély hangszórót. A beépített erősítőn a hangerőállító potméter mellett találunk még egy szabályzót. Ez a közép frekvenciákon nyújt emelési, illetve vágási lehetőséget. A gombot a vágás irányába tekerve a Hi-Fi-s loudness-eket idézi a hangkép. Pozitív irányban pedig erőteljessé és ütőssé válnak a közepek. A beépített limiter beavatkozását piros led felvillanása jelzi a szemnek, a fülnek pedig a dinamikai csúcsok összeomlása a jel, ha a beállított erősítés mértéke túl nagy falat. A hálózati zavarok kiküszöbölésére nyújt lehetőséget az erősítőn elhelyezett földelési pont. A kompressziós driver előtti tölcsér nyitásszöge horizontálisan 70 fok, vertikálisan pedig 90. A gyári leírásban szerepel, hogy a tölcsér forgatható. Való igaz, hiszen a tölcsér szélének kiképzése 90 fokonként ugyanúgy simul a mély hangszóró vonalára. Ha valakinek pedig szüksége támad oldal irányban 10-10 fokkal nagyobb lesugárzási szögre a magas tartományokban, elfordíthatja a tölcsért. Ehhez előbb le kell szerelni a 12 db facsavarral rögzített rácsot, hogy a tölcsérhez jussunk. Ezután jöhet a kicsivel nagyobb 8 db csavar, ami magát a tölcsért tartja. Ez a tölcsér sokat forogni biztosan nem fog.
Manapság sok gyártó túlzottan spórol az anyaggal, és a gondos tervezés nehézségeit is kihagyják a gyártás folyamatából. Nagyon hosszú listát lehetne készíteni a ma piacon lévő hangfalak hibáiról. Az M12-4 Plusminősége mellőzi a hanyagságot, így olyan pozitívumokkal bír, melyek hosszú évekig garantálják a megfelelő működést.
A hangszórókat takaró fémrácsra belülről vastag akusztikai szivacs került, portól és egyéb szennyeződésektől védve meg ezzel a hangszórókat. A rács az íves formát követve hajlik a helyére, ezzel is ellenállóbbá téve azt a deformációkkal szemben. Erre még rátesz egy lapáttal a két hangszóró találkozásánál keresztben lévő merevítés. Ezzel együtt még lábbal taposva sem könnyű behorpasztani a rácsot. A doboz illesztései jól tartanak, gumitömítés bújik meg az erősítő és a fadoboz találkozásánál, és minden kötés, ami a használat megpróbáltatásai során elengedné magát, tisztességesen el van látva csavarokkal. Jó darabig nem fog csörögni-zörögni semmilyen alkatrész. A gondos illesztésekre szükség is van, ha figyelembe vesszük a teljesítményt és az elérhető maximális hangnyomást, amit a gyártó 126 dB-ben határoz meg. A beépített dB Technologies márkájú hangsugárzók nem csak ránézésre jó minőségűek. A monitort hallgatva a hangkép teltsége nagyon kedves a fülnek. Méretéhez képest meglepően konkrétan és áthatóan közvetíti a mély hangokat is. Egészen 60 Hz-től 19 KHz-ig egyenletesen szólaltat meg minden hangot. Nincsenek zavaró lyukak vagy púpok a frekvenciamenetben. A teszt során éppen kéznél volt a népszerű JBL EON típusú aktív hangfal. Nem bírtam ki hogy ne rakjam egymás mellé a két hangfalat, főleg hogy az EON azonos árkategóriába esik. Hiába rendelkezik az EON egy mérettel nagyobb, azaz 38 cm-es mélyhangszóróval, mégis alul maradt az alsó frekvenciák megszólaltatásában. Érezhető volt, hogy a dB komolyabb erősítéssel van ellátva. A magas frekvenciájú hangösszetevőket a dB mintha kicsit rejtegette volna előlem a JBL erőszakos magasaihoz képest. Méretben a dB sokkal kisebb, az állványra helyezés lehetőségét pedig ő sem felejtette ki szolgáltatásai közül. A monitort színpadra téve az első meglepetést az okozta, hogy gerjedésre - a használt mikrofonokra nem jellemző módon - középtartományban volt érzékeny. Ekkor nyúltam ismét a ?mid frequency equalizer? nevű potihoz. Egy leheletnyi módosítás a negatív irányába úgy szüntette meg a gerjedést, mintha csak erre lett volna kitalálva. Innentől kezdve a monitorút EQ-ja egyenesben maradt végig a koncertek során. Éles bevetésen először mint basszusgitár alap és basszusgitár monitor, egyszerre teljesített szolgálatot. A láda teljesítménye bőségesen elegendőnek bizonyult, és a hangja is dicséretben részesült. Ezután négy alkalommal kapott főének monitor szerepet. Nem volt olyan énekes, aki ne arról számolt volna be, hogy most kivételesen jól hallotta magát. A M 12-4 Plus telt hangképével erőteljesen, dinamikusan közvetítette az énekhangot is, mely tulajdonságával munkámat nagyban segítette, csak úgy, mint egyszerű kezelése, kompakt mérete.
A dB Technologiescég egy év alatt másodszor is képes volt kellemes meglepetést okozni. Az eddig megszokott minőségű hangtechnikai eszközöket gyártó olasz cég 2006 második felében a DVA Digital Vertical Array hangrendszerrel lepte meg a nemzetközi szakmát, majd nemrégiben előállt ezzel az új monitorládával. A dB Technologies cég sok mindent gyárt. A termékek között akadnak kifejezetten olcsó termékek, melyek színvonala a köztudatban képes a márkanévvel eggyé válni. Ha a dB márkanév azzal a minőséggel forr össze, amit az M 12-4 Plus képvisel, akkor azt az elismert nevek közé emeli. Az M12-4 Plus forgalmazója a Páko Kft, a termék ára 2007. novemberében 177.900 Ft.
Somodi Ádám
Zenész Magazin, 2007. november
Még nem érkezett hozzászólás!
Legyen Ön az első!