Virtual Vinyl - a Numark Time Code rendszere

Na de mi alapján válasszunk? - merülhet fel a kérdés a tanácstalan vásárlókban. A gyártók nem hülyék, főleg ha vevő fogásról van szó és többségüknél jó marketingesek dolgoznak, akik próbálják meggyőzni a vevőket, hogy miért az ő fejlesztésük a jobb.
Ehhez persze megfelelő körítést is tálalnak, mint például a húzónevek. A YouTube-on számtalan promo videót találhatunk, szinte az összes rendszerről, ahol nagy nevek demonstrálják a szoftverekben rejlő lehetőségeket.
Nincs is ezzel baj, csak arra akarok rávilágítani, hogy a kedves vásárlók hajlamosak a hallottak alapján vásárolni. Ha ajánlhatok valami hasznosat, inkább próbáljuk ki - ha tehetjük - a kiszemelt terméket, mert az az igazság, hogy nagyon vékony határ választja el egymástól őket, és nem lehetne határozottan kijelenteni, hogy egyik, ezért, másik azért jó. Szimpátia kérdése, van akinek ez fog tetszeni, van akinek meg más, egy azonban biztos, hasonlóan a többi Time Code alapú rendszerhez, ugyanazt kapjuk, ne várjon senki nagy revolúciót egyenlőre, maximum árban és kicsit szolgáltatásokban tér el egyik a másiktól. A Virtual Vinyl-hez mellékelt Cue DJ szoftver nagy előnye, a videó fájl támogatás, a sampler és a külső effektek használata.
A Numark más oldalról közelíti meg a népszerűsítést és inkább a szakmai kiállításokon villogtat, legutóbbi standjuk a Musikmesse-n csaknem teljes egészében a digitális DJ vonalról szólt. Több ilyen termékkel is jelen vanak a piacon: DMC2, Total Control, NuVJ vagy a mostani teszt alanyom, a Virtual Vinyl. Érdemes lecsekkolni ezeket személyesen vagy a weboldalon, csak hogy képben legyetek, mi a felhozatal.
Pár hónapja jelent meg ez a termék, és most volt lehetőségem volt egy hosszabb lélegzetvételű nyúzáshoz, elég sok időt eltöltöttem vele, ez idő alatt főleg pozitív megítélésem alakult ki a Virtual Vinyl-ről, de mivel nem ez az egyedüli termék a kínálatban, ezért akarva akaratlan is hasonlítani kellett a többiekhez. A Cue kezelőfelülete újdonság (nem nagy dolog összedobni egy új skint), de a beállítások, és maga a futtatott környezet, egy az egyben a a fejlesztő partner eredeti szoftverére emlékeztet, néhol kicsit kiegészítve. Ez a jelenség viszont csak azoknak a felhasználóknak tűnik fel (és lesz érdekes), akik már jobban elmerültek a digitális zenélés világában, az átlagfelhasználók csak annyit fognak észrevenni ebből, hogy egy jól működő rendszert tarthatnak a kezükben. Jó lett volna azért, ha a Numark fordít erre kellő energiát és kifejleszt egy teljesen új, egyedi működési elvet. Úgy látszik, ők nem bízták a véletlenre, inkább a könnyebbik utat választottak, de ha felhasználói szemmel nézzük, legalább a kezdeti hibák mar nem lehetnek zavaró momentumok, mivel egy jól működő alapot használtak.
Most merüljünk el kicsit jobban a használatban és beállításokban.
Installálás
Bekötése, ugyanaz, mint amit máshol is megszokhattunk, van két line in, három line out es kettő pass-thru kimenet, ha analóg lemezt is pakolni szeretnénk. A bekötésről egyébként részletes tájékoztató van a készülék mellett, itt nem részletezném mit hova kell kötni. Az elv sem különbözik, a vezérlőjel a külső eszközbe, a kimenő, átalakított jel pedig a keverőbe érkezik, mint a többieknél. Pozitív, hogy használhatunk hozzá külső tápellátást is (6V 1A DC), így nem fogyasztja az amúgy is karcsú USB 2.0 áramát.
Két gépen teszteltem, egy PC-n és egy MAC-en, ki gondolta volna, de a MAC-es tapasztalatok jobbak ebben az esetben is. Szerencsére MAC-en nem kell drivert telepítenünk, mint PC-nél, es plug and play rendszerben működik a külső egységünk, rögtön az első kábel bedugásától kezdve, és ez nagy pozitívum! Remélem, eljön egyszer a PC-sek ideje, és nekik is ilyen egyszerű lesz a dolguk.
PC-nél a Cue szoftver telepítése tartogatott egy meglepetést, mivel előzőleg már fel volt rakva a trial, és semmi áron nem akarta elindítani a regisztrációs ablakot az újonnan települt teljes verzió. Egyszerűen fogta magát a Cue és közölte, hogy még mindig trial verzió, ezzel meg nem is lett volna baj, ha rögtón az OK gomb megnyomása után nem lép ki automatikusan a program, ezáltal lehetetlenné téve a felhasználási kód megadásának lehetőségét.
Persze miután a régi programot leinstalláltam már szót fogadott, és nyomban elkezdhettem használni.
Külcsín, beállítások, első indítás
Beállításokból van rengeteg, tényleg nagyon alaposan belemászhatunk a különböző algoritmusokba, persze, csak ha értünk hozzá. Sajnos azért itt is előjöttek a platform közötti különbségek, MAC-en rögtön ment, mindenféle kalibrálás és állítgatás nélkül, míg PC-n elsőre a Time Code jelet sem akarta érzékelni. Hosszas próbálkozás után aztán életre keltettem, bár a program szerint a Time Code jel még mindig nulla százalékos volt, ettől függetlenül már ment a betöltött zene.
Telepítés után, az első indításkor, egy felugró ablakban megkérdezi, hogy melyik interface-t szeretnénk használni? Négy fajta van: Basic, Full, Full Video és Internal Mixer. Különbség csak az elérhető funkciókban van, a Basic letisztult, főleg a Time Code zenéléshez, a Full-ban és a Full Video-ban minden funkció megtalálható, az utóbbiban, 2 preview és egy master videómonitor látható középen. Az Internalban ezeket egy belső keverő helyettesíti. Én a Full skint használtam, mindent tartalmaz, mégis átlátható.
A skin 4 fő részből ál: a kép felső részén van a hullámforma kijelzés (Rhythm Window), ami akár oda-vissza is tudd scrollozni, bal oldalán a zoom csúszka, jobb oldalán pedig három előre beállított zoom állás van. A baloldali lejátszó hulláma kék, a jobboldali piros színnel jelenik meg, egészen jól látható, nagy felbontású hullámok formájában. Ha valakinek égető szüksége van hallás nélküli keverésre, akár keverhet szemmel is (neee), ha megfigyeli, a hullámok csúcspontját és egymásra húzza őket. Ebben segít még a kis BPM gomb is a felső/középső részben, rengeteg beállítással. Kicsivel alatta a betöltött zene teljes képe látható, itt tudunk egyébként tekerni is, ha nem Time Code lemezekkel használjuk.
Jobb- és baloldalt középen (Deck Controls) a dupla CD-s vezérlőknél megszokott funkciók kaptak helyet. Két szélén a sebességszabályzó potméter virtuális megfelelője, alatta a +/- gombok. Mellette a loop set/control panel van, ez a rész nagyon jól ki van találva. Loop in/loop out-al megfogjuk a kívánt részt, és mivel van bene Smart loop funkció, még ütemhez is igazíja a loopot. A kivágott rész hosszát, az alatta lévő gombokkal szabályozhatjuk, 16 ütemtől egészen 1/4-ig, akár Time Code lemez használatánál is.
A panel felett a két extra tulajdonság, a sampler és az effektek gyors elérésére van lehetőség. Csak kiválasztjuk a legördülő ablakban a kedvenc mintánkat a samlerből és már el is indul. Új mintát is rögzíthetünk az adott sampler-csatornára, ha megnyomjuk a kis REC feliratú gombot. Négy ütemet tud rögzíteni csatornánként - amiből 12 van -, de ezekre még részletesen visszatérek később.
A középső vezérlőn van még a három Hot cue gomb, mellette a kivezérlésjelző, a gain és az indítógombok alul. A cue pontot a szokásos módon állítjuk, a Play/Stutter gomb nyomkodásával a beállított cue elölről elindul.
A kijelző is ezen a részen van, a BPM-et és az időt jelzi, az én szememnek kicsi volt, messziről alig láttam 1024x768-ban. A képernyő alján találjuk a kereső ablakot (Browser Zone), a megadott file-típusokból válogathatunk itt, playlistet készíthetünk/menthetünk és rákereshetünk a zenékre. A media fájlok mellett kis ikonok segítenek a navigálásban, az ikonok jelentése a leírásban megtalálható. A négyfajta skin kialakítását sem mesélem el részletesen, a nevük úgyis elárulja mit tudnak, de általában a képernyő középső (Mixer Zone) része cserélődik.
Nézzük gyorsan a beállításokat (jobb sarok, config gomb), itt szelektáltam kicsit, nem akarok kitérni minden egyes kapcsolóra. Első, már mondhatni megszokott opció a Sound Setup.
Inputs - ha Time Code lemezt használunk, itt tudjuk kiválasztani a megfelelő beállítást, attól függően, hogy egy vagy két lemezjátszóval használjuk.
Outputs - a kimeneteket variálhatjuk vagy belső keverés (egy master kimenet), vagy külső keverő (kettő-három kimenet) állítható be.
Sound cards - van egyszerű, és van ASIO-s beállítás, attól függően, külső, vagy belső keverési módot használunk.
Ezzel a hangkártya beállításokat ki is veséztük, a Latency-t nem ennél a pontnál tudjuk állítani, hanem a performance fülön.
Térjünk is át a rengeteg gombot tartalmazó options fülre. Itt tudjuk többek között beállítani a memóriába betöltött zenék maximális betöltési méretét (Max Load), az ID3 Tag olvasását (Read ID3 Tags), ami azért jöhet jól, mert ha egy zenéhez írunk az ID3 Tag-be valami megjegyzést, arra is kereshetünk, ezzel egyszerűbbé téve a kedvenc zenéink megtalálását. Itt tudjuk még megadni azt is, hogy a lemezt milyen fordulaton akarjuk lejátszani (33/45), a sebességszabályzás értékét (Pitch Range), és azt, hogy milyen algoritmus alapján számolja ki a BPM értéket (BPM engine). Az automatizált funkciókat (Auto Pitch-Reset, Auto EQ-Reset, Auto Cue...stb.) is innen tudjuk aktiválni. Ami érdekes lehet, az Auto Gain: ez az összes betöltött zenénket azonos dB-értékre állítja. A sort a belső féder zárja, melynek vágási görbéjét, és annak hosszát 0-tól 16 másodpercig kapcsolgathatjuk.
Következik a performance fül, itt már az advenced beállítások is előjönnek, a Time Code reakcióidejét ezen a fülön lehet variálni, gépünk teljesítményének megfelelően. Ha elég jó gépünk van, sok memóriával, akkor érdemes a legkisebb latency-t (64 tehát 1ms) választani és az overlock-ot is bekapcsolni. Ha valaki nem biztos a gépe tudásában, akkor próbálgassa az előre legyártott preseteket, amit ugyanitt, egy slider segítségével lehet állítgatni.
Van külön scratch-re vonatkozó beállítás is, ha a ?Quality?-t választjuk, az éppen játszott hang sokkal szebben fog megszólalni mozgatás közben, illetve a másik lehetőség a ?Latency?, itt gyorsabban reagál mozgásra, de a hang kicsit fémesebben szól majd.
Ha tovább böngészünk, még pár jó megoldással találkozhatunk a menüben, mint például a Global Database, ami akkor lehet hasznos, ha Napster (internetes zenei portál) felhasználók vagyunk és van elég pénz a bankkártyánkon, az új zenék megvásárlásához. Tudom, hogy nem divat zenét vásárolni a netről, de legalább a lehetőség megvan annak, aki legális akar maradni.
Egy fontos dologról még nem írtam, méghozzá arról, hogy természetesen ez a progi is tudja a MIDI vezérlést, tehát bármilyen controllert használhatunk hozzá. A Numark új CD/MP3 lejátszóját és egyben HD vezérlőjét, az iCDX-et is használhatjuk ilyen formában, csak rádugjuk USB-n keresztül és a CD átváltozik egy médiatárrá.
Egy érdekes funkcióval zárnám ezt a részt, mégpedig a webkamera használatával. Na most képzelje el mindenki, hogy a levegőbe hadonászik a kamera előtt és ez által scratch-el. Vállalkozó kedvűek mindenképpen próbálják ki! Persze inkább érdekes, mint hasznos funkció ez, de akkor is..., hiszen ezáltal ennek képe is bekeverhető és effektezhető.
Videó mód
Több videóformátumot is támogat a szoftver, legjobban persze a tömörítetlen kódolású fájlokat szereti, és ezekkel nagyon jól el is boldogul, de beállíthatunk codec-támogatást is (hatféle formátumot ismer alapból). Szépen, egyenletesen lehet állítani a sebességet és scratch-nél is jól működik, sőt még a belső vizuális átfedésekkel és effektekkel sem volt belassulás vagy akadás. Ha viszont a lemezjátszót megállítottam és lepörgött a lemez, akkor a nagyon lassú frame-állítást mar nem tudta követni és néhányat kihagyott, de ez szinte egyáltalán nem zavaró, és szerintem könnyen orvosolható egy szoftverfrissítéssel. A videó-keverést ennél a szoftvernél is a jól bevált módon valósítottak meg: az elsődleges videókártyánk lesz a master kimenet, amin már a kevert képet kapjuk és két preview ablakban láthatjuk a két lejátszó képét külön-külön. A Time Code lemezek itt is aktívan használhatóak, a képet is megfelelő finomsággal tudjuk vezérelni, Elég vicces volt két régi, jól ismert klipet egymásra rakni, érdekes dolgok sülhetnek ki belőle, mondjuk egy videó bootleg. Én egy Daft Punk vs. Madonnát próbáltam összehozni...egész jól sikerült.
Végezetül
Talán ez lesz a szimpatikus nyertes a Time Code versenyben, ezt döntse el mindenki maga egy kis próbálgatás után. Az összes pozitívumát örökölte egy jól bejáratott szoftvernek, tehát nagy baj nem lehet, és stabilan lehet futtatni, főleg az almás gépeken. Nem találkoztam se akadással, se fagyással használat közben, jellemzően, ha már egyszer a saját igényeink szerint beállítgattuk a progit, nem lesz vele gond, tényleg szépen futott, nem vesztette el a jelet egyszer sem, nem ugrált. A forgalmazó információi szerint az eredeti csomag megvásárlása után regisztrálva a Time Code rendszert, elképesztő mennyiségű effekt, sampling és kiegészítő lehetőség tölthető le a Numark honlapjáról. Ott 2 havonta jelenik meg frissítés hozzá.
A csomag tartalma:
- 2 Time code bakelit
- 2 Time code cd
- Cue szoftver
- Virtual Vinyl interface
- adapter
- USB kábel
Ára megjelenéskor: 132 900 Ft (akciós ár)
+/-
Pozitív:
+ Windows és Mac kompatibilis szoftver
+ Stabil környezet, hibamentes működés
+ Összetett beállítások a kísérletezni vágyók számára
+ Sok funkció, videó mód, sampler stb.
Negatív:
- Nem önálló, új fejlesztés a szoftver
- PC-nél a szoftver gyerekbetegségei előjöhetnek (de ez inkább a számítógép hibája)
Balogi István
Diszkrónika, 2007/2.