Pako.hu
Kérdése van?
+36-1/363-5080
Nyitva: H-P 10:00-18:00
Pako.hu
Üzlet és bemutatóterem
1149 Budapest
Nagy Lajos király útja 99/B
Pako.hu 0

VHD vs. Line Array teszt

2012.05.07. Termék tesztek
A hangrendszereknek alapvetően két fő típusa létezik, amelyek a piacon igazán elterjedtek. Ezek a többforrásos (multipoint) rendszerek, és az egy forrásos (singlepoint, unipoint) rendszer koncepciók. Nézzük meg, miért is jobb a VHD!

A hangrendszereknek alapvetően két fő típusa létezik, amelyek a piacon igazán elterjedtek. Ezek a többforrásos (multipoint) rendszerek, és az egy forrásos (singlepoint, unipoint) rendszer koncepciók. A multipoint rendszereket a nagy hangerő igénye hívta életre. Az ötlet végső soron kielégítette a kritériumokat, de a hangforrások számának növelésével a hang minősége jelentősen romlani kezdett. A multipoint (tipikusan a line array) rendszerek két nagy hátránya a magas frekvenciák csökkenése, elhalása, és a külön-külön forrásokból eredő fáziskésések megjelenése. A késés mesterséges kompenzálása pedig gyenge átvitelt hozott magával.

A multipoint rendszerek első típusai szimplán nagy dobozok voltak, amelyben egy-vagy több hangszóró kapott helyet, és ezeket pakolták egymásra a függőleges és vízszintes lesugárzást nagyjából megoldva ezzel. Az ilyen típusú rendszerek következő generációja az ún. ?one axis system? volt, amely már jobb frekvenciaátvitelt, jobb hangminőséget produkált, mint a korábbi változat. Sajnos ebben az esetben a frekvenciaátvitel és a dinamika még mindig nem volt tökéletes, és a lesugárzás is gyakran inkonzisztens volt. A one axis multipoint felhasználásiterülete napjainkban tipikusan a line-array hangrendszereknél figyelhető meg.

A Line Array rendszerek napjainkra nagyon sokat javultak a multipoint rendszerek interferenciáinak kijavítása érdekében a 20,25 évvel ezelőtti rendszerekhez képest, de még mindig nagyon távol állnak attól a hangtól, amely egyetlen pontforrás segítségével érhető el. Az egy forrásos technológia kínálja a lehető legnagyobb dinamikát és hanghűséget, legjobb és legtisztább hangképet, amely ma elérhető. A legmagasabb érthetőség ennek velejárója, de ezek kizárólag csak akkor érhetők el maximálisan, ha a legjobb minőségű hipergyors, csúcsminőségű elektronika dolgozik mögötte, beleértve természetesen a hangszórókat is. Az alábbifrekvenciagörbe mutatja a különbséget az egyforrásos és a multipoint rendszerek között (line array ? piros), a hallható magas hangok csökkenése 2KHz-nél elkezdődik. A magas frekvencia csökkenése a több forrásból induló hang miatt következik be. Ez a csökkenés tipikusan -16dB-t jelent 15KHz-en, tehát további ekvalizáció szükséges. Ez a csökkenés különböző lehet, amely függ a hallgató személy pozíciójától, a tértől, sőt a levegő mozgásától és hőmérsékletétől is. Ezzel szemben egyetlen pontforrás használatával a frekvenciamenetet nem befolyásolják a fenti tényezők. Lásd a kék vonalat. A multipoint rendszer előnye a nagyobb hangnyomás a pontforrás technológiával szemben, egészen 5KHz-ig. De a kiváló hangminőség kizárólag a pontforrással érhető el maradéktalanul.

Egy és többforrásos rendszerek impulzus válaszideje

A nagyfelbontású audio jel fenntartásához elkerülhetetlen, hogy a rendszer képes legyen a gyorsan változó jel lekövetésére. Ez az eredetihez hasonló hangot eredményez. Az alábbi ábra szemlélteti az egyforrásos és a többforrásos, valamint a line array rendszerek válaszidejét. A bemeneti jel 1V, a változó 100 ?s, a periódus 100 msec. A károsodott impulzus válaszidő az ábrán a line array rendszer alacsony felbontásából fakad. Ennek oka a több forrásból következő torzulás és fáziskioltás.

Időeltolódás, a pontforrás technológia tulajdonságai

A fenti ábra szemlélteti, hogy miként érkezik meg a hang egyes hallgatókhoz, egy nem teljes, zavaros hangképet kapva ezáltal.

Az alábbi ábra mutatja, hogy a multipoint rendszer fizikai karakterisztikája és a méretei határozzák meg a késleltetéseket a számos hangforrás között. Az átviteli és a váltakozási válaszidő változik minden egyes hallgató helyzetétől függően. A késések az 1. sz. hallgató számára különböznek a 2. sz. hallgatóhoz képest. Számos gyártó ezeket a késéseket digitális jelprocesszorokkal korrigálja több kevesebb sikerrel, de ez nem biztosít elegendő megoldást, mivel ezek a késések nem konstans jellegűek, hanem minden egyes hallgató pozíciójábanváltoznak. A mérnököknek azonban nem csak ezt kell számításba venniük, hanem ezen felül számításba kell venni a levegő TELJESEN VÉLETLENSZERŰ mozgását, amely hatalmas változásokat okoz az átvitelben, és a több forrás egymáshoz viszonyított kisugárzott hangjához képest is. Következésképpen, miután a közönség megérkezik, a rendszermérnök által beállítgatással eltöltött teljesen felesleges nap után, azon kapjuk magunkat, hogy a rendszer be lett ugyan állítva, egy üres, de tökéletes paraméterekkel bíró környezetbe, amely az emberek megérkezésével megszűnik létezni, ugyanis a levegő mozgása és a terem hőmérsékletének
emelkedésével ez az idilli környezet teljesen megváltozik, biztosítva ezzel a hangok terjedésének abszolút véletlenszerű változását.

Pontforrás használatával a hallgatóság minden pozícióban ugyanabból a forrásból érkező jelet hallja, nem több forrást egyszerre, ezáltal nem hallhat mást, mint a kristálytiszta hangot.

A diagramokból világosan látszik, hogy az interferencia és mozgó légtömeg probléma az egy forrásból érkező hangrendszereket nem érinti, amilyen pl. a KV2 Audio VHD és ES rendszere. Ez egy sokkal egységesebb lesugárzást jelent az egész területen, minden egyes hallgató számára kristálytiszta hangot biztosítva ezzel.

Kötelező kitölteni!
Kötelező kitölteni!
Kötelező kitölteni!
Elolvastam és megismertem az Adatkezelési tájékoztató tartalmát.
Pako.hu