Pako.hu
Kérdése van?
+36-1/363-5080
Nyitva: H-P 10:00-18:00
Pako.hu
Üzlet és bemutatóterem
1149 Budapest
Nagy Lajos király útja 99/B
Pako.hu 0

Numark PPD 9000

2004.06.08. Termék tesztek
Pár évvel ezelőtt szinte nem is láthattunk más méretű keverőket a polcokon, mint rack szélességű többcsatornás készülékeket, aztán az igények változásával lassan háttérbe szorultak az ilyen kivitelű modellek.

Kezünkben most egy abszolút új modellt tartunk ebben a méretben, Numark PPD-9000 típusnévre keresztelve.

Az első ránézésre sem a régi időket idéző formába (külső megjelenése szemet gyönyörködtetően esztétikus) egy teljesen digitális elektronikát öntöttek (a jelfeldolgozás 24 bites/ 48 kHz AD/DA átalakítókon történik), ennek eredményeképpen a két mikrofoncsatornát kivéve mind a négy csatornánk digitális bemenettelrendelkezik, és természetesen digitális master kimenetetis találunk. A szabványos S/PDIF rendszerben közvetlen összeköttetésünk lehet a TTX1, a CDN-90, az AXIS-9, valamint az összes ezt a szabványt támogató, digitális kimenettel rendelkező készülékekkel. A keverőn egyetlen potméter és fader sem kezel analóg jelet, minden digitálisan történik.
Ha a bemeneteteket nem digitális üzemmódban használjuk (a készülék hátulján a bemenetek mellett kapcsolókkal állítható) akkor minden csatornára három eszközt köthetünk: 1 lemezjátszó (átkapcsolható vonal szintre), és 2 vonal szint áll rendelkezésre RCA csatlakozásokon.

A két mikrofoncsatornán (XLR vagy 6,3 Jack) bemeneti szintet (MIC GAIN), magas és mély hangszínt (BASS, TREBLE) állíthatunk, beállíthatjuk a TALKOVER szintet, illetve a csatornát ki- és bekapcsolhatjuk egy LED visszajelzéses gombbal.

A 4 csatorna összes funkciója megegyezik, használatuk senki számára nem jelenthet gondot. A kiválasztott bemenetre (a csatornapotméter feletti kapcsolóval választhatunk PHONO/AUX LINE avagy LINE DIGITAL közül) küldött jel az AD átalakítás után a bemeneti szintszabályzóra (INPUT LEVEL TRIM) kerül, majd ezt követően egy speciális 3 csatornás EQ/FILTER kombinációra.

A 3 csatornás hangszínszabályozás a megszokottak szerint történik (TREBLE, BASS, MID), extraként azonban a készülék alapbeállításai közt módosítani lehet a vágási/emelési értékeken ?8/+12 dB avagy ?6/+6 dB) illetve a közép tartomány emelési/vágási szélességén (WIDE MID BAND avagy NARROW MID BAND).
A Filter módot a gain alatti gombbal aktiválhatjuk, ekkor a hangszínpotméterek segítségével változtathatunk szűrőnk paraméterein (típus, rezonancia, frekvencia). Bekapcsolt állapotáról a csatorna alatti visszajelző sávon kapunk információt. Minden csatornának külön kivezérlésjelzője van. A kék sáv mutatja a bejövő szintet, a piros megjelenítés pedig a compressor gain reduction szintjét mutatja, ha a beállításokban aktiválva van a compressor.
A csatornák alatt helyezkedik el a crossfader és annak kezelői. A crossfader két oldalán találjuk a hozzárendelő kapcsológombokat, ezekkel választhatjuk ki, hogy a crossfader melyik oldalán, melyik csatorna legyen (az információs sávon A vagy B jelzés). Külön találunk egy fader start kiválasztó kapcsolót is, mellyel kiválaszthatjuk, melyik csatornán legyen aktív a fader start (ekkor a crossfader indítja, és az információs sávon láthatjuk a bekapcsolt állapotot), vagy a kiválasztó kapcsolót megnyomva! (azon tanakodtunk, hol találhatták ezt a kapcsolót?) a fader start módot átkapcsolva az összes csatornára bekapcsolhatjuk a fader startot (a csatorna potméterek indítják, az összes visszajelző jelzi a bekapcsolt állapotokat).

Szintén extraként kapott helyet a keverőben egy mélyhang processzor, nevezetesen az ALESIS SUB-BASS SYNTHESIS modul. Ennek a processzornak külön kimenete van a készülék hátulján (SUBWOOFER OUT, a master szekciónál potméterrel állítható), és állítható a működési frekvenciája is (SUBCUT CONTROLL).
Ha már említettük a master részt, tekintsük át részleteiben. A kivezérlésjelző sávjai között kapott helyet a MASTER kimenet (szimmetrikus XLR és RCA a készülék hátulján), a BOOTH kimenet (6,3 Jack), és a ZONE kimenet (6,3 Jack) potméter. 
A Booth kimenet potméterét megnyomva kiválaszthatjuk a kimenet forrásait (a mixer alapbeállításaiban módosítható: tartalmazza a két mikrofoncsatornát, vagy nem), a Zone potmétert megnyomva pedig kiválaszthatjuk, hogy melyik csatorna jele, vagy a master jel kerüljön a zone kimenetre (visszajelzés az információs sávon). Felettük található a MASTER BALANCE, amit szintén megnyomhatunk, ekkor a master kimenet mono módra vált.

Fejhallgatónk hangerejét a master szekció alatti potméterrel állíthatjuk, de természetesen ezt is meg lehet nyomni, ekkor a fejhallgatóban nem a két csatorna arányát, hanem a master és a cue arányát állíthatjuk a mellette levő kis faderrel. A TONE potméterrel a fejhallgató hangszínét állíthatjuk be. A tesztek alapján az átlagtól talán kicsit gyengébb a fejhallgató erősítője.

Még egy fontos része maradt hátra a keverő működésének, ez pedig az FX SEND/RETURN. A master rész mellett egy tekerőgombbal választhatjuk ki, melyik csatorna (mikrofon is) vagy pedig a master kerüljön a SEND kimenetre (6,3 Jack a készülék hátulján), megnyomva a gombot, a nyomvatartásig az egyébként külön faderrel állítható SEND arány 100%-ra ugrik.

Összességében véve egy nagyon szép küllemű, gyönyörű hangú keverőt volt szerencsénk tesztelni. Mindenkinek javasoljuk kipróbálni, aki digitális technikát használ.

Kötelező kitölteni!
Kötelező kitölteni!
Kötelező kitölteni!
Elolvastam és megismertem az Adatkezelési tájékoztató tartalmát.
Pako.hu