Pako.hu
Kérdése van?
+36-1/363-5080
Nyitva: H-P 10:00-18:00
Pako.hu
Üzlet és bemutatóterem
1149 Budapest
Nagy Lajos király útja 99/B
Pako.hu 0

Numark Mixmeister Control - Rise of the machines

2008.02.11. Termék tesztek
A tesztalanyom, a Numark új DJ konzolja, ami nem is annyira DJ konzol, inkább egy specifikus programvezérlő, persze ez is MIDI alapon dolgozik.

Aki ismeri a MixMeister Fusion szoftvert, az tudja miről van szó, aki még nem, az a demo verziót nyugodtan magához szólíthatja a Numark weboldaláról is. Kipróbálni a vezérlő nélkül is ki lehet. Maga a vezérlő nem hasonlít semmihez a DJ világból, talán egy videó editáló eszközként még működhetne, de az már egy más felhasználási kör lenne...

Füstös, kis klub alig lézengenek,egy-két ember táncol, a pultnál iszogatnak inkább.Egy jól öltözött harmincasa pulthoz lép, kér egy "cserkóvadmálnát",iszogatja és közbena figyelme egy kisebb csoportcsajra összpontosul, akik jól láthatóankörülállnak valakit. Üldögél még egy darabig, az itala vészesen fogy, ellenben a kíváncsiságával, ami egyre erősödik, ha a nem látható középpontra gondol, vajon mi is lehet ez, mi lehet ott, ami ennyire érdekes. Erőt vesz magán, elindul a titok felé (látszik rajta hogy semmi kedve, inkább csak a kíváncsisága hajtja). A lányok középpontjában, egy húsz körüli srác, jóképű nagydumás elsőre, vigyorogva meséli a sztorikat. Harmincas főhősünk nem tétovázik, most ő kerül a középpontba (ha már úgyis csajozni jött le) és a közepébe vág: 
- Mire ez a nagy népszerűség, ki vagy te itt?
- Ki lennék, szerinted? Én vagyok itt a DJ.
 - A DJ? Te figyelj már, ha te vagy a DJ, neked nem a pultban kellene állnod, ahelyett hogy itt fűzöd a pultnál a csajokat?
- Tudod haver, az már elég rég volt, mit álljak én ott, unatkozom, sötét is van, nem férnek fel elegen, ott nem lehet már semmit csinálni. Meg egyébként is Numark MixMeister Control van a pultban, érted? Persze feleslegesen magyarázok itt, látszik rajtad, hogy leragadtál a 1210-nél. 

Főszereplőnk, egy jól irányzott balhorog bevitele után már távozik is, a pillangók elillannak, minden megy tovább, a DJ is lelép, de a buli tovább pörög. Elnézést azoktól, akik túl komolyan vették, az előbbi kis iróniával teli forgatókönyvem, de azért valljuk, be nem is távoli ez az utópia. Természetesen ez még ma leírva kicsit túlzásnak hat, de pár év, és meglátjuk miről is van szó, amikor a DJ már tényleg haza mehet, ha fáradt vagy ha nem lesz a gázsijára pénz. Sem a Numark, sem az itthoni forgalmazó cég nem arra törekszik, hogy kiűzze a pultokból a humánerőket, egyszerűen a világ lesz ilyen előbb utóbb. Rögtön az első próbán kiszúrt velem kétszer is a vezérlő, nem tudom miért (azóta is rejtély), de nem akart települni a világért sem, egyik gépre sem, pedig még driver sem kell hozzá. Aztán hagytam, hadd ülepedjen egy kicsit a téma, majd később ránézek, úgyis van még mivel foglalkozni, már-már azon gondolkoztam inkább lepasszolom a tesztet, de bevallom őszintén, szeretek Numark termékeket tesztelni. Úgyhogy maradt, és egy hét múlva ismét megpróbáltam csatlakozni az USBre, természetesen elsőre felismerte, működött és be is volt MIDI mappelve a programhoz, minden gomb hozzárendelve, minden a helyén, csak győzzük kézzel. A felületről csak úgy folynak le a kezelőszervek, ember legyen a talpán, aki megérti elsőre, úgyhogy itt húzzuk is be a féket, foglalkozzunk inkább a szoftverrel először, ha ezt nem tesszük meg, akkor nem értjük majd, csak az egyszerű funkciógombokat.

Mi is a szoftver lényege? A szinkronizálás. Nem két zenét szinkronizál, mint a többi DJ szoftver, hanem mondjuk négyet, ami tökéletes szinkronban megy egymás alatt, a négy sávon egyszerre, vagy egymás után, előtt, alatt, bárhol, mert ezeket mi szabjuk meg természetesen. 
Tehát, betöltöttünk két zenét (ne legyünk nagyravágyóak, elég ez elsőre), az első sáv az első zene, második sáv, következő zene és így tovább. Csatornánként állíthatjuk a hangerőt, hangszíneket külön, amit a felületen jól láthatóan rajzolgat a szoftver, minden hangszín más színnel fel-le mozog, valós időben, ahogy csavargatjuk a hangszín potikat. Ezek a jelek ott is maradnak, nem tűnnek, el, visszanézhetjük, mit, hogyan hangszíneztünk szét. Láthatjuk, hogy ha egy zenét bepakolunk, akkor annak lesz kezdő pontja, meg végpontja, amit szabadon állíthatunk, ha úgy tetszik, ki is vehetjük a nekünk nem tetsző részeket, vagy csak az elejét játsszuk be egy zenének. Ugyanígy a program először automatán (alapbeállítások szerint) belépteti a fade-et a zenék végére, amivel semmi dolgunk ahonnan akarjuk lefadelni az előző zenét, oda húzzuk a másik zene elejét, ennyi az egész. Még azt is megszabhatjuk, hogy a program milyen metódusban mixelje egymás után a zenéket, például 4/4- ed vagy más ütemstruktúrák szerint rakja össze az ütemeket. Általában az ütem öszszehúzás funkció nem minden progiban működik rendesen, de itt jelentem, van annyira okos az algoritmus, hogy jó helyen, nem szétcsúsztatva, pontosan szinkronizál. Ez egy más (nem DJ) szoftverekben használt lekövetési funkción alapul, ahol minden ütemhez, felütéshez, hozzá van rendelve egy-egy jelzés (marker) ami alapján a program folyamatosan tudja állítani az ütemek értékét, nem csak a zene elejéhez, illetve a végéhez nézi a BPM-et. A szokásos alapkellékek sem hiányoznak, és mielőtt még rátérek a specifikus funkciókra, beszéljünk a loopokról és egyebekről. Minden csatornán lehetőségünk van külön loopolni, ami (számoljunk csak egy kicsit) mondjuk négy csatornán már elég beteg ötletek megvalósításához elég lesz. Egyes csati, egy húzós conga groove, kettesen acapella egyik része, hármason egy másik része, a négyesen meg a zenei alap és közben ezt az elegyet bármikor átkeverhetjük egy teljesen másik zenébe, de azt is megtehetjük, hogy ugyan maradnak az acapellák, csak az alapokat cseréljük le. Sokszor írtam már, hogy végtelenek a zenei lehetőségek, de itt aztán tényleg azok, persze ez csak azokat a felhasználókat érinti, akik nem csak a szimpla használatot látják az eszközben és nem az nézik meg először, hogy de jó, nem kell keverni. Na, foglalkozzunk kicsit a többi résszel is, ami első ránézésre, nem lesz egyértelmű minden. Ugye látjuk, ha ránézünk egy felülnézetes képre, hogy az előbb emlegetett négy csatorna, a bal alsó részt foglalja be, hangerő, hangszínek (mély, közép, magas) és a loop. A loop nem csak egy egyszerű in/out funkciót kapott, hanem adott ütemeket is foghatunk rögtön (1,2,4,8 ütem) és ha tovább akarjuk játszani a zenét, csak a kis x-et kell megnyomnunk. A felső rész már trükkösebb, és ilyen nevekkel támad, mint overlay triggers és open assign bank. Ezek alapbeállításkor nem csinálnak semmit, viszont egytől egyig hozzárendelhetőek a funkciókhoz és ráadásul sok is van belőlük. Mindegy mihez használjuk, a fenti potikból összesen 12 van, mindegyik 360 fokban forog, jól használható effektek tekergetéséhez. A lenti gomboknál ugyanez, de oda inkább samplereket oszszunk ki, zenei részeket, esetleg olyan funkciókat, amihez nincs hozzárendelve alapértelmezetten semmi.

A középső részen fent, a master tempot állíthatjuk, az összes csatornát egyszerre, az összes zenét belövi az alap BPM-re és itt jön elő ez első érdekesség, nem úgy keveri össze a zenéket, mint más szoftverek. Lassít és gyorsít menet közben, tehát ha beállítjuk a  keverési pontot és az átmenetet, akkor az átmenet elején elkezdi az első zenét a második  tempójára gyorsítani/lassítani és addig módosítja a tempót, ameddig a másik zene tempójára nem szinkronizálódik. Azért ne keverjünk olyan zenéket (vagy kapcsoljuk ki ezt a funkciót) ami nagyon nagy eltérést produkálhat sebességben, például ne keverjünk funkyt zenét technoval. A sebességállítás alatt a nézetet állíthatjuk, timeline scrolllal az időben mozoghatunk a timeline-on, a zoomal közelítünk, távolítunk, egészen le lehet menni minimális hullámgörbe nézetre, csak akkor inkább szerkeszthetjük a csatornákat, minthogy átlátnánk mit is keverünk. Ha már szerkesztés, pont beleütközünk alább a szerkesztő részbe, öt gombbal parancsokat küldhetünk és szerkeszthetünk, cut, copy, paste. split és delete parancs, nem kell ezt körbemagyarázni, egyértelműek lesznek. A lényeg, hogy adott csatornán szerkesztjük a zenéket kedvünkre, Ollé. Oké, ez volt eddig a készülék bal oldala, vagyis egy kicsit több is, a maradék rész a keverés mikéntjét adja meg elég részletesen lebontva azt. Érdekes, hogy két indító/megállító panel is helyet kapott, alul és fölül is van, egyik a master kimeneten rögtön megszólal, az alsó a belehallgatás keverését segíti, merthogy előre összekeverhetjük a zenéket, anélkül, hogy kiküldenénk a master kimenetre azt. Középen a JOG dial, ami szépen megvilágított, ugyanúgy, mint a hangerő poti (átlátszó műanyagfedés, alatta 10 piros LED). Ezzel navigálhatunk a timeline-on, a master vagy a belehallgatási pontot kereshetjük meg vele.

Fölötte intro/outro potik, ezekkel a kezdő és végpontot nyújthatjuk, csökkenthetjük. Track, trasition és tweak potigombokkal aktív sávot válthatunk, az átfedéseket variálhatjuk (rengeteg féle van belőle gyárilag is) stb. Mindegyik potméter egyben nyomógombként is szolgál, a fentebb lévő browse és a preview is, az elsővel navigálunk a betöltött playlist zenéi között a másikkal is, viszont ha azt lenyomjuk, a fejhallgatóban szólal majd meg, nem a master kimeneten, íme, a belehallgatás. A jobb oldali rész a többihez képest egyszerű, mindössze a master és fejhallgató hangerő és a solo gombok kaptak helyet, a négy csatornát egyenként némíthatjuk le. A vezérlő MIDI alapon kommunikál, akár más szoftverhez is használhatjuk, felprogramozás után. A MixMeister szoftverekből is több verzió létezik, felsorolás szerűen: MixMeister Express, ami egy leegyszerűsített verzió, mix CD-t lehet egyszerűen összepakolni vele. MixMeister Studio, ez inkább zeneszerkesztő, remixelő progi, nem kifejezetten DJ-knek készült. MixMeister Fusion+Video, ami ugyanaz, mint a tesztalanyom volt, csak kibővítve videó keverés funkciókkal, VJ-zni is tökéletes, ezzel a verzióval is volt szerencsém kipróbálni az vezérlőt, gond nélkül fogadta a videó fájlokat és elfutott egy (manapság) átlagos gépen. 

Tulajdonságok: 

- Szimultán belehallgatás és lejátszás, előre dogozhatunk
- Grafikus hanghullámok, minden változás élőben látható a képernyőn
- Beépített VST audio effektek
- Nyolc zene keverése egyszerre, tökéletes szinkronban
- Élő loopolás és remixelési lehetőség
- A sebesség változtatása, anélkül, hogy a hangmagasság megváltozna (master tempo)
- Elmenthető EQ beállítások
- Közvetlen írás CD-re
- Mac és PC kompatibilis
- USB csatlakozás, driver nélküli felismerés
- 94 vezérlő gomb, hozzárendelhető funkciókkal
- USB tápellátás

Rendszerkövetelmények:
PC: Windows XP vagy Vista, Intel Pentium, AMD Athlon 1.6 GHz, 1GB RAM, másod hangkártya vagy ASIO-s többcsatornás külső hangkártya

Mac: OS X 10.4, PowerPC vagy Intel Core Duo 1.6 GHz, 1GB RAM, másod hangkártya vagy ASIO-s többcsatornás külső hangkártya

Támogatott formátumok:
Audio: MP3, WAV, WMA
Playlists: MMP, M3U
Videó: (csak a MixMeister
Fusion+Video-ban) MPG
(MPEG-1), MPEG (MPEG-2),
VOB (MPEG-2), WMV, JPG

A www.mixmeister.com oldalon végigböngészhetjük és öszszehasonlíthatjuk a többféle szoftververziót, itt vásárolhatunk is külön letölthető szoftvert, ha csak erre lenne szükségünk vezérlő nélkül. Kicsit ironikus, ha a community fülre kattintunk, az oldal címe www.beatmixing.com, magyarul ütemre keverés. Egyébként az oldaluk jól felépített, informatív, adtak arra, hogy ha valaki megveszi az eszközt, boldoguljon vele, letölthető demo mixek, tutoriálok. Összességében az eszköz egy értékelhető darab lett, aki tudja, hogyan használja ki azokat a pluszokat ami benne van, az remekül elboldogul majd vele. Aki csak azért vesz ilyet, mert le akarja spórolni a keverést, az meg magára vessen, ez a termék nem erről szól, az ütemszinkronizáció lényege itt, hogy a nyugodtan tudjunk másra koncentrálni, loopolni, effektezni stb. Inkább én kiegészítő eszközként használnám, mint teljes értékű pultnak, jól teljesítene a timecode bakelitek mellett, ha megkattanok és élőben akarok remixelni.

Balogi István

Kötelező kitölteni!
Kötelező kitölteni!
Kötelező kitölteni!
Elolvastam és megismertem az Adatkezelési tájékoztató tartalmát.
Pako.hu