Fusion 8HD - Workstation szintetizátor

Az új alapokra helyezett amerikai Alesis cég Fusion modelljei most ezt a relatív állóvizet kavarhatják fel, négyféle szintézissel, sampling és sequencer lehetőséggel, valamint nyolc sáv integrált harddisk egységgel felszerelve.
A 2005-ös frankfurti kiállításon nem kis meglepetést okozott az immár Numark csoporthoz tartozó Alesis a Fusion workstation család bemutatásával. Bár szintetizátorokkal valamilyen szinten idáig is foglalkoztak (analóg, virtuál analóg és PCM alapú egyaránt szerepel ma is a kínálatban), de olyan összetettségű és felszereltségű hangszert, mint amilyet a mai workstation kategóriában elvárunk, ez idáig még nem készítettek. Az ilyen hangszerek használói között már rég kialakultak márka preferenciák, potenciális új felhasználó relatív kevés lehet a számítógépes alternatíva miatt, így elég komoly versenyre lehet számítaniuk. Egy lényeges dolog azonban az Alesis Fusion szintetizátorok esélyeit nagyban erősítheti és ez az árkategóriájuk. Mindkét modell (a félig súlyozott billentyűs 6HD és a most tesztelendő 8HD) végül is 2006-ban jelent meg és a beharangozott árnál is lényegesen kevesebbért lehet megkapni.
Az Alesis cég a Fusion tervezésekor egy tényleg modern, a mai kor igényeit minden fronton kielégítő hangszert kívánt létrehozni, mindazokkal az eszközökkel felszerelve, amit a digitális technikákat használó zenész számítógépes környezetben is használ. Először is négyféle szintézis áll rendelkezésre. Sampling minta alapú, virtuális analóg, FM és fizikai modellezés. Egy komplett sampler is beépítésre került, amely a fix gyári minták mellett képes alapanyagot szolgáltatni az első szintézis fajtához. (Az egyik legkomolyabb sampler konvertáló szoftvert készítő cég fejlesztette programmal más sampler formátumok hangszínei is átalakíthatók a Fusion formátumra.) Minden szintézis fajtánál teljes programozhatóság áll rendelkezésre, valamint intenzív inzert és busz effekt lehetőségek, amelyek további nagyon komoly potenciált jelentenek a végső hangzás kialakításában, rengeteg effekt típussal és állítható paraméterrel. A valós idejű módosítást a szokásos kontroller eszközökön kívül egy mátrix rendszerrel összerakott, négy végtelenített tekerővel felszerelt rendszer biztosítja. Egy összetett, teljesen programozható arpeggio is a hangszer része. Zeneszerzéshez, hangszereléshez 32 sávos sequencert használhatunk, és egy teljes értékű, nyolc sávos és nyolc független bemenettel rendelkező hard disk felvevő is beépítésre került. Mindezek az eszközök együtt azt jelentik, hogy a Fusion nem csak egy hangszer, de komplett integrált stúdiónak is használhatjuk. Az alapfelszereltséghez 80 Gigabyte méretű belső harddisk is tartozik, Compact Flash kártyaolvasó, USB 2.0-ás csatlakozás, valamint SATA csatlakozó külső harddisk vagy CD/DVD egységhez.
Ez a felsorolás önmagában is elég meggyőző lehet, de mindehhez elég komoly teljesítményű hardver háttér lett beépítve, a két processzor tényleg nagy polifónia fokú használatot tesz lehetővé. A minta alapú szintézisnél ez összesen 272 egyidejű hang megszólaltatását teszi lehetővé, és még a leginkább processzor igényes fizikai modellezés esetében is 48 a polifónia fok. A kisebbik és olcsóbb 6HD modell 61 szintetizátor félig súlyozott billentyűvel lett ellátva, míg a nagyobbik 8HD 88 kalapács mechanikással. Ezáltal persze jelentősen nagyobb és nehezebb is, komolyabb hurcolászás esetén nem árt előtte trenírozni, mivel tok nélkül is közel 26 kiló a súlya. A két modell egyéb tulajdonságokban teljesen megegyezik így a leírtak minden esetben a kisebb modellre is érvényesek.
A Fusion 8HD külső megjelenésének stílusát leginkább a future-retro irányzatba sorolnám. Elég látványos a kezelőfelület, főleg bekapcsolva a háttérvilágított gombokkal és az Ion és Micron szintetizátorokból már megismert, világító pitch és modulation kerekekkel. A kezelőfelület elrendezése logikus és jól áttekinthető. Baloldalon a valósidejű beavatkozásra alkalmazható kontrollerek találhatók, míg jobbra a hangszínválasztás, a programozás és a transport funkció gombjai. Ehhez a részhez tartozik, és a hangszer közepén foglal helyet egy elég nagy háttérvilágított LCD (240x128 méretű), melynek két oldalán a menü rendszer választó gombjai, illetve a 12 ?soft? gomb találhatók, amelyekkel az éppen kinyitott oldalon férhetünk hozzá a szerkeszthető paraméterekhez.
A szintézis módokat részletesen leírni nincs lehetőség, de az biztos, hogy azoknak, akik szeretnek saját hangszíneket előállítani, tekergetni, a Fusion platform egy aranybánya. A két fizikai modell esetében (Reed és Wind) nincs túl sok állítható paraméter, de ez így is elég összetett és sok mindenre képes szintézisforma. A másik három szintézis esetében bőséges lehetőségünk paraméterek állítgatására, és bár a Fusion kijelzőjénél találunk más gyártó modelljein nagyobbat, színeset vagy érintésérzékenyet, de annak idején lehet, hogy zálogba adtuk volna valamelyik testrészünket, ha a DX7 FM szintit ilyen áttekinthetőséggel programozhattuk volna.
A sokféle szintézis jelenléte sokféle hangzásra enged következtetni és ez részben igaz is. Nagyon jó virtuális analóg és FM hangzásokat találtam, a fizikai modellezésűek között is több érdekeset. A hagyományos hangszereléseket készítők számára legfontosabb, minta alapú szintézist alkalmazó gyári hangszínek megítélése már nem ennyire pozitív nálam. Valahogy nem igazán kiforrottak és kidolgozottak egyes hangszínek, persze ezeket sem mondanám gyengéknek, csak épp nem annyira autentikus hangzásúak az akusztikus hangszerek esetében, vagy nem annyira inspirálóak más típusoknál. Viszont ilyen szempontból kedvező tényező, hogy a Fusion esetében a gyári minták sem fix, égetett ROM memóriában helyezkednek el, hanem Flash ROM típusúban, ami áttölthető OS frissítéskor (ehhez Compact Flash kártya kell, szóval érdemes egy ilyet rögtön beszerezni), a mostani 2.3-as operációs rendszer már sok új hangszínt tartalmaz az első verzióhoz képest.
Sampling feladatokhoz a Fusion 64 Megabyte memóriával rendelkezik, de ez felbővíthető 192-re. Külön dedikált bemeneteket találunk a hátoldalon, amivel a mintákat felvehetjük, a bemeneti szint itt állítható akár dinamikus mikrofon érzékenységre is. Alternatívaként választhatjuk a számítógépről való áttöltést a már említett konvertáló programmal.
A Fusion szekvencerének (ebben az árkategóriában mindenképp) kiemelkedő tulajdonsága a MIDI és audió közös kezelése. A MIDI sávokat itt ?synth? sávoknak hívják, ezek megszokott módon jelennek meg és úgy is szerkeszthetők. Az audió esetében egy kicsit más a helyzet, nyilván a processzor teljesítményen való spórolás okán a hullámformák csak álló helyzetben, vagy egy sáv szerkesztése közben láthatók. A nyolc sávra egyidejűleg is felvehetünk a hátoldalon található nyolc független bemeneten. Ezek bemeneti szintjét önállóan is állíthatjuk -10 vagy +4 dB állapotra. Ez viszont azt jelenti, hogy csak vonalszintet (hangszer vagy professzionális) képes kezelni, gyakorlatilag kell egy külső keverő vagy előfok az akusztikus felvételhez. Hozzám hasonlóan, gondolom mások is nagyon örültek volna, legalább egy mikrofon és egy gitár szintű bemenetnek, hiszen akkor tényleg minden külső eszköz nélkül meg lehetne valósítani egy komplex stúdió folyamatot. Az is igaz, hogy több jó előfok csak drágítaná a hangszert, és ma már bőséges lehetőség van viszonylag olcsó és jó keverőt vagy előfokot választani.
A Fusion audió bemeneteiről (sampling és HD) már szó esett, a kimenetekről azonban még nem. A fő kimenet mellett analóg formában még egy sztereó párt kapunk, de digitális kimenetként, a fő kimenetet tükröző S/PDIF mellett egy ADAT kimenet is a hangszer része. Ez elvben 8 független kimenetet jelent, de azért nem egészen ennyire egyszerű a helyzet. Az első négy ADAT csatorna a négy analógot tükrözi. A második négy az inzert küldési kimeneteket. Ezek viszont csak a szintetizátor (MIDI) sávokon találhatók meg, így audió sávokat itt nem küldhetünk. Kicsit meglepődve tapasztaltam, hogy a belső szintetizátor hangja szoftveresen nem küldhető a harddisk sávokra, az analóg kimeneteket kell a HD bemeneteivel összekötnünk, audió kábeleket alkalmazva, a rögzítéshez, ami megoldás ugyan, csak nem éppen elegáns és praktikus.
A Fusion 8HD szintetizátort kipróbálva a benyomásaim vegyesek. Egyrészről egy tényleg mai, paramétereiben és lehetőségeiben bőséges potenciállal rendelkező hangszerrel találkozhattam. Másrészt több olyan megoldás is van rajta, ami azért nem tökéletes, bár igaz, ezek egy része szoftveresen javítható. A Fusion 8HD ára, ami bruttó 460.000,- forint (a 6HD 370.000,- Ft), ez viszont eléggé meggyőző érv lehet többek számára, akik az egy eszközben megvalósítható komplett stúdió megoldást keresik.
+ Négyféle szintézis, sokféle hangzás potenciállal
+ Magas polifónia fok
+ Integrált nyolcsávos HD felvevő nyolc bemenettel
+ Jól átgondolt kezelő felület
+ Alapfelszereltségben belső harddisk, digitális csatlakozások
- A sequencer audió sávjainak szerkesztése egy kicsit nehézkes
- A gyári hangszínek színvonala nem egészen tükrözi a szintézisekben rejlő lehetőségeket
Lippényi Gábor
Zenészmagazin 2006.október