Pako.hu
Kérdése van?
+36-1/363-5080
Nyitva: H-P 10:00-18:00
Pako.hu
Üzlet és bemutatóterem
1149 Budapest
Nagy Lajos király útja 99/B
Pako.hu 0

dB Technologies Opera Live - Zenész teszt

2005.11.08. Termék tesztek
Az elmúlt időkben már megszokhattuk, hogy az olasz dB Technologies igen sokféle aktív hangfal termékcsaládot vonultat fel a piacon. Ezek közül már sokat bemutattunk, de a szerényen árazott Opera Live sorozattal most van dolgunk először.

Nem csupán egy kétutas aktív hangfalat mutatunk most be, hanem egy szub-szatelit rendszert, mely sokkal inkább képes teljesebb zenei élvezetet nyújtani, valamint több zenei műfajt kiszolgálni, mint egy csupán önmagában állványra helyezett hangfal pár.

Az Opera Live 202-es hangfal és Sub 15 két fajta rendszerbe építhető. Vagy egy pár hangfalhoz egy mono szubot használunk, vagy két szubot sztereóban. Ez utóbbi esetben megspórolva a hangfalállványt a 202-es hangfalainkat egy-egy rúd és a szubok tetején elhelyezett állvány adapter segítségével tudjuk a közönség számára felállítani. A dupla szubra főleg akkor lehet szükségünk, ha nagyobb teljesítményű hangfal típust választunk az Opera Live családból. 
Az Opera Live hangfalak nem tartalmaznak semmilyen különleges újdonságot. Klasszikusnak mondható hangszóró választás és felépítés jellemzi a sorozatot. A hangfalak külsejüket tekintve sem sokban különböznek a már korábban bemutatott dB hangfalaktól. Íves, kerekített vonalakkal rendelkező szürke műanyag hangdoboz, a dB-nél megszokott, a hangszórónál lényegesen nagyobb átmérőjű fekete ráccsal takart mélyhangszóróval. 
Az Opera Live 202 tizenkét coll átmérőjű lemezkosaras mélyhangszórót és egy collos kompressziós magas hangszórót tartalamz. Ezeket a hangfal hátuljába szerelt erősítő rendszer hajtja, mely 150 W teljesítménnyel dolgozik a mély hangszóra és 50 W-tal a magasra. Az elérhető maximális hangerő a gyártó szerint 120 dB. A 12 dB/oktávos aktív hangváltó 2 kHz-en választja szét egymástól a két hangszórót. A hangfal pici süllyesztett kapcsolóval választhatóan mikrofon vagy vonalszintű bemenettel rendelkezik, melyhez egy hangerő és egy hangszínszabályzó gomb is tartozik. Ez utóbbi egyik állásban voice (beszéd), másik végállásában music (zene) felirattal rendelkezik. Középállásban nem avatkozik be a szabályzó. Úgy tapasztaltam, hogy a beszédhangnak is jobb a szabályzó music állása, de ez mikrofon és beszélő függő dolog. Leemeltem a hátlapot, hogy lássam milyen erősítőt is rejt a hangfal. Egy szépen megépített, bár a hangfal teljesítményéhez képest meglehetősen kicsi tápegységgel szerelt erősítőt találtam.

Az Opera Sub 15 hangfal a szatellit hangfalakkal ellentétben nem műanyagból, hanem fából készült. A tizenöt coll átmérőjű nagy teljesítményű hangszórót nem rács takarja, hanem egy falap mögé bújtatták. Ez azért van így mert a hangfal nem basszus-reflex felépítésű, hanem úgynevezett band pass azaz sáváteresztő doboz. Ennek a működési elve abban áll, hogy a hangfal alulról és felülről is szűkített frekvenciasávval, de a számunkra hasznos frekvenciasávban nagyobb érzékenységgel és így nagyobb hangerővel szólal meg, mintha ugyanezt a hangszórót egy basszus-reflex felépítésű hangdobozba szerelték volna. Ráadásul ezt a hangfalat 800 W folyamatos teljesítmény leadására képes erősítővel látták el. Az elérhető maximális hangerő 133 dB, ami azt mutatja, hogy egy pár Opera Live 202-es hangfalat bőven kiszolgál egy ilyen szub. 
Az erősítő panelen már komolyabb hálózati csatlakozót (powercon) találunk. A végfoknak porszűrővel is ellátott ventilátoros hűtése van, ami korrekt megoldás. Ebbe az erősítőmodulba kell csatlakoztatnunk a keverő bal és jobb főkimenetének jelét, majd a crossover  (hangváltó) kimenetre kell csatlakoztatnunk a felső hangfalainkat, hogy megkapjuk a szub-szatelit rendszert. Ezek után csak annyi dolgunk van, hogy a hangfalak hangerejét megfelelő szintre állítsuk és a háromállású kapcsolóval kiválasztjuk, hogy milyen frekvencián működjön a hangváltó. A lehetőségek 80, 100 és 120 Hz. Nekem jobban tetszett a hang, mikor 80 vagy 100 Hz-et választottam. 100 Hz felett már nem szólt olyan szépen ez a szub. 
Mindkét hangfalunk erősítőrendszerét védelmekkel látták el. A szub esetében egy zöld és egy sárga LED tájékoztat bennünket valamilyen rendellenességről, hogy pontosan miről azt a kezelési útmutatóban található táblázatból olvashatjuk ki. Ezen kívül LED-ek jelzik a bemenetre adott jel meglétét, illetve a túlvezérlést megakadályozó limiter működését. 
Megvizsgáltam a hangfalak frekvenciaátvitelét. A szub alsó határfrekvenciája 50 Hz-en van, de bejáratódás után egy kicsit lejjebb fog menni. Már voltak ilyen jellegű tapasztalataim szubokat illetően. Az Opera Live 202 alsó határfrekvenciája ott van ahova a gyártó is mondja, vagyis 65-70 Hz között. Az átvitel meglehetősen egyenletes 900 Hz-en egy kicsi lyukkal és 10 kHz feletti sávban 5 dB emeléssel. Meghallgatva a rendszert a szubok erőteljesen, ütősen, dinamikusan kicsit keményen szólaltak meg. Hiányoltam belőlük a melegséget és teltséget, a legmélyebb hangokat nem igazán találtam meg a hangzásban. Az Opera Live 202 hangja sima, nem agresszív, bár magasát kicsit szőrösnek felül szúrósnak éreztem. Ezt a szúrósságot oldalirányból hallgatva természetesen elveszíti. Mikrofonnal kipróbálva nem volt gerjedékeny. A szub és a szatellit jól működik együtt, jól kiegészíti a szub a 202-es hangfal mélyátvitelét.

A rendszer kisebb és közepes hangosításokhoz ajánlható, akár élő zenében is megállja a helyét.

A dB Opera LIVE termékei akciós áron megvásárolhatók a webáruházban!

Előnyök:
Opera Live 202 
- súlya könnyű ezért nem gond a pakolás, 
- használata egyszerű, 
- frekvencia átvitele egyenletes. 
Opera Sub 15
- érzékeny és hangos, 
- jól megépített erősítő, 
- jól működő hangváltó

Hátrányok:
Opera Live 202: tápegysége kicsit alulméretezett
Opera Sub 15: mérete nagy, egy ember nehezen boldogul vele. Alsó határfrekvenciája lehetne lejjebb.

Haluska István
ZenészMagazin

Kötelező kitölteni!
Kötelező kitölteni!
Kötelező kitölteni!
Elolvastam és megismertem az Adatkezelési tájékoztató tartalmát.
Pako.hu