RCF - Mytho 6 stúdiómonitor teszt
2010. 06. 03.Mondják, hogy a stúdió lelke a mikrofon, de tegyük gyorsan hozzá, hogy a stúdiómonitor ebben az esetben, minimum a legfontosabb érzékszerve, merthogy mindent, amit a stúdióban művelünk, az általunk választott stúdiómonitoron fog megszólalni.
Jól kell tehát körülnéznünk, ha pedig figyelmesek vagyunk semmiképpen nem fogunk az RCF Mytho 6 és Mytho 8 mellett elmenni.
Tegyük fel, hogy van fülünk az ilyesmihez, hallottunk már elég lemezt, tudjuk, hogyan szól a zongora, mitől jó a lábdob, a trombita, az ének, stb. A stúdiómonitorral szemben nincs igazán semmi különös elvárása az embernek, mindössze annyi, hogy a lehető leghitelesebben adja vissza hangszerek hangját, természetesen figyelembe véve a mikrofonokat, amik többségében rendelkeznek maguk is sajátos karakterekkel. Így tehát, semmi jelentősége, hogy hogyan néz ki egy stúdiómonitor, ez foglalkoztat a legkevésbé, a Mytho esetében ennek ellenére az ember percekig csak gyönyörködik.
Van valami az olaszokban, amit senki más nem tud, az a többlet, amit láthatunk az egész országon, az épületekben, az autókban, vagy a nőkben. Kritizáljuk a Fiatokat, de nem gondolunk a Ferrarira, és Monica Bellucciról is azt gondoljuk, hogy Hollywoodban született. Szóval a spiritusz számít még egy hangfalnál is.
A hangfal burkolatának anyaga alumínium, öntött, masszív, belülről megerősített, lekerekített formával, aminek az a legfőbb jellemzője, hogy csökkenti a rezonanciákat. Nem ragad a hangfalban a hang...
A tesztet legjobb, ha mindenki a saját stúdiójában végzi (ha jól értesültem, a hazai forgalmazó ebben nagyon rugalmas), mert a lehallgató szoba mérete, alakja, stb szintén befolyásolja a hangot.
Cipekedés. A hangfal méretei tekintélyesek, súlya valamivel több, mint tíz kiló, nem fog lemászni az asztalról, ha House muzsikát keverünk. A hangfalak aktívak, bekapcsolásuk pofon egyszerű, öt perces feladat. Lett volna, ha nem kezdek el leizzadni a hatodik percben, amikor elindítottam a szomszéd garázsában felvett funkzenekar készülő lemezét, merthogy az egy árva sóhajnyi hangot nem adott ki magából. Még a Fiat is pöccre indul, pedig annak tényleg sok kritikusa van... Az RCF logó körül narancssárga fény, tapogatom... A lekerekített formák mit sem érnek, ha nem szólal meg, hiába a szépség és hogy kettesben vagyunk, ha csak áll előttem bambán. Aztán megérintem az RCF logót és a narancssárga szín kifehéredik és megszólal a funk. Jaj... A standby. Egy pillanatra elfeledkeztem az olasz mentalitásról. Elnézést Kedves Olvasó! Ön, ne tegye!
Amikor megszólalt a funk, megnyugodtam, a felvételeknél is ott voltam, tudom, minek kell szólnia. A felvétel teljesen nyers, keverés előtt áll, de legalább hallom, hogyan szól a gitár a monitorból. Jól ismerem a hangját, meggyőző, nem érzékelem az elektronikát, nem a hangfal hangját hallom, hanem a hangszerét. Megint Monica Belluccira gondolok, valamint arra, hogy a stúdiómonitor akkor jó, ha észrevétlen, ha látom és hallom magam előtt a zenekart.
Az RCF persze komoly tapasztalatokkal rendelkezik, hiszen elég régóta foglalkoznak élőhangosítással és a Hi-Fi világában is jártasak, így az ez irányú tapasztalataikat is bele tudták építeni a stúdiómonitor építésének világába. A Mytho monitorok két különálló erősítővel vannak szerelve, 200 Watt az alacsony frekvenciák miatt, 100 Watt a magasok miatt. Klasszikus AB áramkör dolgozik benne, a torzítás rendkívül alacsony, a hang pedig természetes. A Mytho 6-ban 6,5"-os hangszórót építettek és a Mytho 8-ba 8"-os került. Minimális különbség, ha csak a fizikára gondolunk, a 8"-os hangszóró mélyeiben melegebb, de lustább. Mindkét típusban neodínium hangszórók vannak, súlyuk ettől jóval alacsonyabb. Alumínium dome Tweeter került a dobozba, 1"-os, ettől a magasak kellően határozottak, de precízek. A Mytho wooferei egy különleges, ?Impedance Control Coil? (Impedancia Vezérlésű Tekercs) technológiával rendelkeznek. Ez egy másodlagos tekercset jelent a hangtekercsen, ami ellentétes fázisban van hajtva az elsődleges tekercshez képest; ez a primer tekercs induktivitásának kiiktatásában játszik szerepet, miközben növeli a hangszóró érzékenységét és csökkenti annak torzítását. Ennek a technológiának egyik elsődleges hatása a hangfal időbeli viselkedésének a javulása, miközben javítja a crossover átmenetet a középtartománytól a nyomókamrás driverekig, valamint biztosítja a tökéletes fázis-linearitást. A beépített DSP-nek és a beépített DIP-kapcsolónak köszönhetően teljesen a helyiség méretéhez lehet alakítani a Mytho hangzását, tökéletessé téve a visszahallgatás élményét.
A Frekvenciatartomány 40 Hz-től 20 kHz-ig terjed papírforma szerint, azt hiszem elmondhatom, hogy ebben az árkategóriában ritkán hallani ennyire zenei hangokat. Nyugodtan elmondhatjuk, hogy a piacot a középosztályú monitorok uralják, a dánok, finnek és németek mellett most az olaszok is szerepet kapnak, várhatóan a Mytho monitoroknak köszönhetően ára tekintetében, míg minőségében és teljesítményében a felső kategóriába tartozik.
Zenész magazin - Home Stúdió kiadás
Még nem érkezett hozzászólás!
Legyen Ön az első!